X
تبلیغات
رایتل

مهم بودن بصری در سایت

دوشنبه 29 شهریور 1395 ساعت 12:27

. داستان از این قراره که یه سایت داریم و یه لوگو. می خوام براتون بگم اینا چطوری با هم ازدواج می کنن.


یا شایدم هم دوست دارید متفاوت باشید. مثلا به جای اینکه لوگوتونو مثل بقیه سایت ها سمت چپ بذارید، بذاریدش سمت راست؟ اما لطفا این کار هم انجام ندید. حتما یه دلیلی داره که تقریبا همه طراح ها لوگوشونو میذارن سمت چپ بالای سایت، و این دلیل برمی گرده به موضوع مطلبمون یعنی "سلسله مراتب بصری".

سلسله مراتب بصری بخشی از نظریه تسلط شناختی است. مغز آدم بیشتر دوست داره از راه های آسون بره و فقط به چیزهای آسون فکر کنه. دانشمندهای غربی روی نحوه کارکرد مغز انسان تحقیق کردند و سلسله مراتب کارهای مغز رو بر اساس آسونیشون پیدا کردن و الگوهاشو معرفی کردن. این الگوها دیگه استاندارد محسوب میشن و نمیشه زیر سوال بردشون. البته این تحقیقات روی فرهنگ های غربی انجام شده و شاید مغز ما شرقی ها متفاوت کار کنه، ولی خب چون تحقیقی روش انجام نشده، فرض رو بر این می گیریم که مثل همن. مثلا بر اساس عملکرد مغز، الگوی نحوه نگاه انسان رو در آوردن. وقتی وارد سایتی می شید که این سلسله مراتب رو رعایت نکرده، مغزتون سریع اسکنش می کنه و بهتون فرمان میده که این سایت ارزش وقت گذاشتن نداره.

از نظر افقی تو انگلیسی متن رو از چپ به راست و از نظر عمودی تو همه فرهنگ ها از بالا به پایین می خونن. موسسه پوینتر روی اینکه آدما چطوری یه صفحه رو اسکن می کنن تحقیق کرده و براش دو تا الگو درآورده که همه آدما از یکی از این دو الگو تبعیت می کنن. یکی الگوی F و یکی الگوی Z . اگه کسی از الگوی F استفاده کنه یعنی موقع اسکن صفحه حرکت چشم هاش مثل F می مونه، و اگه از Z تبعیت کنه یعنی حرکت چشم هاش روی صفحه مثل Z می مونه. البته توی هر دو الگو چشم از سمت چپ و قسمت بالا شروع به حرکت می کنه. برای همینه که همه لوگوشونو گوشه سمت چپ بالای صفحه میذارن.

این محل همیشگی لوگو یه دلیل دیگه هم داره که مخصوص کساییه که همیشه 45 تا تب با هم باز می کنن، مثل من. اگه یه کسی داره تو سایتتون می گرده و همزمان چند تا صفحه دیگه هم باز کرده، می دونه که هنوز تو سایت شماست و هر بار هم که رو یکی از بخش های سایتتون کلیک کنه و یه صفحه دیگه باز کنه دوباره چشمش به لوگوتون می خوره و این همه یادآوری تأثیر خودشو میذاره و برندتون تو ذهن موندگار تر میشه.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.