X
تبلیغات
رایتل

مکان نمایش تبلیغات گوگل (۲): شبکه نمایشی تبلیغات گوگل ادوردز

دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 18:12
شبکه نمایشی گوگل
شبکه نمایشی گوگل


شبکه نمایشی گوگل (Google Display Network) یا GDN از دو شبکه توضیح داده شده در مطلب پیش متفاوت است و اساساً از وب‌سایتهایی تشکیل شده که در برنامه ادسنس گوگل (AdSense) شرکت می‌کنند. ادسنس به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد در ازای درصدی از سود حاصل از کلیک‌های بازدیدکنندگان در صفحات وب خود تبلیغات گوگل را نشان دهند -در واقع این درصد معمولاً از درصدی که به خود گوگل می‌رسد بیش‌تر است-. این شبکه شامل میلیون‌ها وب‌سایت، ویدیو، بازی و ابزارهای موبایل است که تبلیغات ادوردز را نشان می‌دهند. هم‌چنین این شبکه شامل یوتیوب، بلاگر، جی‌میل و برخی دیگر از محصولات گوگل می‌شود. به هر جایگاه نمایش آگهی در این مجموعه یک «موقعیت‌» (Placement) گفته می‌شود. در حساب کاربری ادوردز «موقعیت‌های خودکار» (Automatic Placements) به موقعیت‌هایی گفته می‌شود که ادوردز برای نمایش تبلیغات شما انتخاب می‌کند. «موقعیت‌های مدیریت شده» به موقعیت‌هایی گفته می‌شود که شما خود انتخاب می‌کنید؛ یعنی در شبکه نمایشی امکان حذف موقعیت‌های نمایش آگهی بر خلاف دو شبکه دیگر وجود دارد: شما می‌توانید دامنه هایی را به شکل کامل از فهرست موقعیت‌های پیش‌نهادی گوگل حذف کنید، یا یک زیردامنه یا صفحه‌ی خاص را از داخل یک دامنه استثنا کنید تا آگهی‌تان در آن به نمایش در نیاید.

تفاوت دیگر شبکه نمایشی این است که جست‌جویی در کار نیست. کاربری که تبلیغ را می‌بیند از یک صفحه وب بازدید کرده که موضوع یا محتوای آن با کلیدواژه های آگهی مرتبط است. به عبارتی تبلیغ نمایش داده شده با سابقه فعالیت اینترنتی شما و محتوای صفحه یا صفحاتی که بازدید می‌کنید مرتبط است. در کنار این آگهی‌ها عبارت «Ads by Google» دیده می‌شود.
و تفاوت آخر این است که در این شبکه آگهی‌ها علاوه بر فرمت متنی می‌توانند در قالب‌های دیگر نظیر تصویر و ویدیو و فلش نیز نمایش داده شوند. تبلیغات ویدیویی یوتیوب از این دسته اند.
چنان که می‌بینید شبکه نمایشی با شبکه جست‌جو بسیار متفاوت است و ترفندهای بهینه سازی و راهبردهای کاملاً متفاوتی می‌طلبد. به همین دلیل گاه توصیه می‌شود آگهی دهنده های کم تجربه تر در هنگام هدف‌گذاری تبلیغات‌شان در حساب ادوردز گزینه شبکه نمایشی را غیر فعال کنند.

مکان نمایش تبلیغات گوگل (۲): شرکای جست‌جوی گوگل

دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 14:57
شرکای جست‌جوی گوگل
شرکای جست‌جوی گوگل


نمایش تبلیغات ادوردز محدود به صفحات نتایج جست‌جو نیست. گوگل شبکه تبلیغاتی وسیعی دارد که از سه بخش اصلی تشکیل شده است: جست‌جو، شرکای جست‌جو و شبکه نمایش گوگل (GDN). در حساب کاربری ادوردز به این شبکه ها به عنوان «اولویت‌های پخش تبلیغات» (Ad Distribution Preferences) در زبانه  «تنظیمات» هر کمپین اشاره می‌شود. هنگام ایجاد کمپین هر سه این شبکه ها به طور پیش‌فرض فعالند.


انتخاب شبکه های مختلف نمایش آگهی گوگل

جهت نمایش تصویر در سایز بزرگتر برروی آن کلیک کنید.

  • جست‌جو: شامل دامنه های جست‌جوی گوگل مانند: Google.com ،Google.co.uk ،Google.ca و… می‌شود. جستجوی گوگل فقط از تبلیغات متنی پشتیبانی می‌کند.

  • شرکای جست‌جو: گاه به آن «شبکه جستجو» نیز می‌گویند؛ شامل مجموعه ای از وب‌سایت‌هایی است که از الگوریتم‌های گوگل برای عملیات جست‌جوی خود استفاده می‌کنند. این وب‌سایت ها اغلب در کنار کادر جست‌جویشان عبارت «تقویت شده توسط گوگل» (Enhanced by Google) یا عبارت‌های مشابه را قرار می‌دهند. اعضای این شبکه پیوسته تغییر می‌کند و لیست کامل آنها مشخص نیست. اما شامل وب‌سایت‌هایی مانند AOL.com ،ASK.com، جست‌جوی تصاویر گوگل، گروه‌های گوگل، نقشه های گوگل و… می‌شود.

  • شبکه نمایشی گوگل: در مطلب بعد توضیح داده خواهد شد.

شرکای جست‌جو یک شبکه یک‌پارچه است و نمی‌توان از آن وب‌سایت‌های خاصی را انتخاب یا حذف کرد. وقتی کاربر در یک وب‌سایت عضو این شبکه عبارت جست‌جو را وارد می‌کند، مزایده ادوردز بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده توسط آگهی دهنده تعیین می‌کند کدام آگهی‌ها نمایش داده شوند. تنها تفاوت این است که هر وب‌سایتی ممکن است شکل بصری نمایش تبلیغات متنی را تغییر دهد. مثلاً تبلیغ ممکن است در ۲ یا ۴ خط نمایش داده شود.

ویژگی‌های تبلیغات گوگل در صفحه نتایج جست‌جوی گوگل

دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 14:49



گفتیم که در بالای صفحه نتایج جست‌جو و سمت راست یا گاه پایین این نتایج تبلیغات متنی ادوردز نمایش داده می‌شوند. قبل از هر چیز لازم است با دیگر قسمت‌های این صفحه بیش‌تر آشنا شویم.

Google SERP

پایین جعبه رنگی تبلیغات، نتایج جست‌جویی نمایش داده می‌شوند که به آنها «نتایج طبیعی» یا «نتایج ارگانیک» گفته می‌شود. الگوریتم رتبه بندی این نتایج با الگوریتم رتبه بندی تبلیغات ادوردز متفاوت است. با هزینه تبلیغاتی نمی‌توان نتایج این بخش را خرید یا بر آن تأثیر گذاشت. کلیک روی نتایج طبیعی هزینه ای ندارد، اما قرار گرفتن در رتبه های بالای همین نتایج طبیعی را هم نمی‌توان یک سره رایگان دانست.


فرآیند بهینه سازی این نتایج جست‌جو خود یک راهبرد بازاریابی آنلاین به نام «بهینه سازی موتور جست‌جو» (SEO) است که خیلی شرکت‌ها منابع زیادی را صرف آن می‌کنند. اگر وب‌سایت شما در نتایج جست‌جو دیده نمی‌شود باید برای بهبود آن بر اساس عبارت‌های جست‌جویی که بهتر کسب و کارتان را توصیف می‌کند اقدام کنید؛ تا آن زمان ادوردز می‌تواند به عنوان راه حلی موقتی به شما کمک کند.


برای عبارت‌های جست‌جویی که در آنها به مکان‌های خاصی اشاره شده باشد برخی از نتایج جست‌جو همراه با یک آیکون سرخ‌رنگ به شکل اشک چشم وارونه به نمایش در می آیند. این نتایج مربوط به سرویس «مکان‌های گوگل» (Google Places) هستند و گاهی با نتایج ارگانیک ترکیب می‌شوند. این نتایج مربوط به شرکت‌هایی است که یک صفحه مکان‌های گوگل برای خود ایجاد کرده اند.


به همین ترتیب برخی از آگهی‌های ادوردز نیز یک آیکون مشابه با رنگ آبی در کنار خود دارند که آدرس و مکان آن‌ها روی نقشه را به کاربر نشان می‌دهد. این ترکیب ادوردز با سرویس مکان‌های گوگل «ادوردز اکسپرس» یا چنان که پیش‌تر نامیده می‌شد «بوست» (Boost) نام دارد.


در صفحه نتایج گوگل معمولاً نتایجی از سرویس‌های دیگر گوگل مانند یوتیوب و تصاویر گوگل نیز به نمایش گذاشته می‌شود. در راهبردهای بازاریابی آنلاین از امکانات دیگر سرویس‌های گوگل نیز برای بیش‌تر دیده شدن کسب و کار در صفحه نتایج جست‌جو استفاده می‌شود.

محل نمایش تبلیغات گوگل ادوردز در جستجو های اینترنتی(۱)

دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 14:47


محل نمایش تبلیغات گوگل ادوردز
محل نمایش تبلیغات گوگل ادوردز


اصلی‌ترین محل نمایش تبلیغات صفحه نتایج جست‌جو است. فرض کنید کاربر عبارت طراحی وب‌سایت را در Google.com جست‌جو کند. به این عبارت “درخواست جست‌جو” یا “جستار” گفته می‌شود. در پاسخ به این درخواست گوگل صفحه نتایج جست‌جو حاوی مرتبط‌ترین نتایجی را که به ازای آن جستار، برای آن کاربر و در آن لحظه می‌تواند بیابد نمایش می‌دهد.

یک صفحه وب خاص ممکن است چند بار در نتایج جست‌جو ظاهر شود، برای مثال: از طریق ادوردز، از طریق سرویس مکان نمای گوگل و در نتایج طبیعی جست‌جو.
تبلیغات ادوردز در سه جای صفحه ممکن است قرار بگیرند:
• با رنگ متفاوت در بالای صفحه:
تبلیغات این بخش بالاترین رتبه را از نظر الگوریتم رتبه بندی گوگل کسب کرده اند. به عبارتی کلیدواژه های این تبلیغات با عبارت جست‌جو بسیار مرتبط بوده اند؛ نرخ کلیک خور (CTR) بالایی برای آن کلیدواژه داشته اند و مبلغی که به ازای هر کلیک مایلند بپردازند بالاتر است. به این مبلغ که آگهی دهنده در تنظیمات حساب ادوردزش تعیین می‌کند بید (Bid) گفته می‌شود. هرچه مقدار بید بالاتر باشد احتمال قرار گرفتن تبلیغ در این بخش بیش‌تر است. البته ادوردز برای نمایش آگهی در این بخش یک بید آستانه نیز دارد که مقدار آن را به آگهی دهندگان اعلام نمی‌کند. ماگزیمم تعداد تبلیغاتی که در این بخش به طور پیش‌فرض نمایش داده می‌شود سه تاست.

• به صورت ستونی در سمت راست صفحه:
تعیین این که در بالا یا سمت راست صفحه قرار بگیرید با شما نیست، الگوریتم ادوردز این کار را می‌کند. تبلیغاتی که در رده های بعدی قرار می‌گیرند در این ستون قرار می‌گیرند. اگر هیچ تبلیغی معیارهای کیفی و بید لازم برای قرار گرفتن در جایگاه رتبه های بالا را نداشته باشد تبلیغات تنها در همین ستون سمت راست نشان داده می‌شوند. به شکل پیش‌فرض تا ۱۱ تبلیغ می‌توانند در یک صفحه قرار بگیرند. کاربر می‌تواند با دست‌کاری تنظیمات مرورگر خود تعداد تبلیغاتی را که می‌بیند تغییر دهد؛ اما آگهی دهنده باید توجه کند که بیش‌تر جست‌جو کنندگان از همان تنظیمات پیش‌فرض استفاده می‌کنند.

• با رنگ متفاوت در پایین صفحه:
گوگل گاهی تبلیغات سمت راست را حذف می‌کند و به جای آن تبلیغات در جعبه ای مشابه تبلیغات رتبه بالای اول صفحه ولی در پایین صفحه به نمایش می‌گذارد. گوگل این کار را با تجربه مرور صفحه کاربران از بالا به پایین سازگارتر می‌داند و مدعی است بر اساس آزمایش‌ها تبلیغات پایین صفحه بازده بیش‌تری از تبلیغات کنار صفحه دارد.
تبلیغات سمت راست و تبلیغات پایین صفحه با هم نشان داده نمی‌شوند. راهی برای درخواست نمایش تبلیغات در سمت راست یا پایین صفحه برای تبلیغ دهنده ها وجود ندارد و سیستم ادوردز محل را به شکل خودکار تعیین می‌کند.

تاریخچه گوگل ادوردز (2): چگونه تبلیغات گوگل ادوردز از رقیبان جلو زد؟

دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 14:42
چگونه ادوردز از رقیبان جلو زد
چگونه ادوردز از رقیبان جلو زد

چنان که گفتیم در اواخر سال ۲۰۰۰ گوگل سرویس ادوردز را راه انداخت. اما باز هم سیستم پرداخت به صورت ماهانه بود و اگرچه درآمد گوگل از این سرویس ناچیز هم نبود، در رقابت با شرکت Overture بسیار عقب بود. Overture از مدل پرداخت به ازای کلیک (Pay-per-Click) یا PPC بر پایه مزایده (Auction) استفاده می کرد. در این سال گوگل ۸۵ میلیون دلار از این سرویس به دست آورد و Overture از سرویس تبلیغاتش ۲۸۸ میلیون.

در فوریه ۲۰۰۲ دو سال پس از اولین تبلیغات گوگل و حدود یک سال و نیم پس از راه اندازی ادوردز گوگل در این سرویس تغییرات اساسی داد. در نسخه جدید گوگل مدل مزایده ای پرداخت به ازای  کلیک  Overture را اقتباس کرد. در این روش آگهی دهنده ها بر اساس مبلغی که مایلند به ازای هر کلیک بپردازند وارد یک مزایده می‌شوند و نمایش آگهی تنها وقتی روی آن کلیک شود برای آگهی دهنده هزینه دارد. اگر گوگل سیستم Overture را به طور کامل کپی برداری کرده بود، شاید تاریخ تبلیغات در اینترنت بسیار متفاوت بود، اما گوگل هوشمندانه تر عمل کرد و تغییری اساسی در سیستم نمایش تبلیغات داد.

در سیستم Overture آگهی کسی که حاضر بود بیش‌ترین مبلغ را بپردازد همیشه بالاتر نمایش داده می شد. اما اگر تبلیغی که در مزایده اعلام می‌کند حاضر است بیش‌ترین پول را بپردازد و همیشه بالاترین رتبه را دارد تبلیغ نامربوط و غیر مفیدی باشد، هیچ کس روی آن کلیک نمی‌کند و از این تبلیغ پولی نصیب کسی نمی‌شود. گوگل به این نتیجه رسید که تبلیغ باید مرتبط باشد، پس مفهوم نرخ کلیک خور (Clickthrough Rate) یا CTR را معرفی کرد. در این روش تبلیغی که مبلغ مزایده اش برای هر کلیک کم‌تر است، اما بیش‌تر روی آن کلیک می‌شود، می‌تواند رتبه بالاتری به دست آورد. از نظر الگوریتم گوگل این آگهی ارتباط بیش‌تری با موضوع جست‌جوی کاربر دارد و به همین دلیل کلیک بیش‌تری دریافت می‌کند.

در بازار تبلیغات آنلاین که بازاری پرتقاضاست این ایده گوگل خیلی زود جواب داد و مشتریان زیادی که می‌خواستند با پرداخت مبالغی نه چندان گزاف خود را مطرح کنند جذب آن شدند. درآمدزایی مبلغ کم‌تر با کلیک بیش‌تر در این سیستم رتبه بندی بسیار بیش از درآمدزایی مبلغ بیش‌تر با کلیک کم‌تر بود.

ادوردز منبع درآمد اصلی گوگل است.با ادوردز بود که گوگل به یک ماشین پول‌سازی تبدیل شد. آنها دو ایده ناب داشتند: الگوریتم پیج‌رنک (PageRank) و معرفی مفهوم ارتباط آگهی به جست‌جوی کاربر. آنها نه مبدع جست‌جوی اینترنتی بودند و نه مدل تبلیغات مزایده ای پرداخت به ازای کلیک (PPC) را اختراع کرده بودند، فقط آنها را کامل کردند.


شرکت Overture اکنون بخشی از سرویس بازاریابی جست‌جوی آنلاین یاهو است.گوگل پیش از این ابداعش کوشیده بود امتیاز تبلیغات PPC را بخرد اما با GoTo.com  که همان Overture بعدی باشد به نتیجه نرسید. Overture از گوگل برای نقض حق مالکیت خود  شکایت کرد. در نهایت یاهو این شرکت را خرید و در ازای دریافت ۲٫۷ میلیون سهم با گوگل کنار آمد و اجازه استفاده همیشگی از این پتنت را به گوگل داد.


گوگل DoubleClick را در سال 2008 خرید.شرکت تبلیغاتی DoubleClick را هم فراموش نکنید. این شرکت که زمانی قرار بود بخش تبلیغات آنلاین گوگل را بخرد در سال ۲۰۰۸ در ازای ۳٫۱ میلیارد دلار به تصاحب گوگل درآمد.







( تعداد کل: 10 )
   1       2    >>