X
تبلیغات
رایتل

چگونه برای سایت خود لینک سازی کنیم

شنبه 20 آذر 1395 ساعت 17:19

تعداد لینک های یک وب سایت به طور مستمر همراه با یک هدف کلی، کمپین لینک بیلدینگ گفته می شود. کمپین های لینک بیلدینگ از “تعلقات و دارایی های” یک وب سایت برای ساخت لینک استفاده می کنند. حال این متعلقات و دارایی های وب سایت می تواند محتوا و اخبار باشد یا حتی خدمات و محصولات سایت.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

ساختار چینی یک کمپین لینک بیلدینگ

برای ایجاد یک کمپین لینک بیلدینگ مراحل مختلفی وجود دارد. اجرای برخی از این مراحل کاملاً ضروری است و اجرای برخی دیگر ضروری نیست اما در هر صورت به روند لینک بیلدینگ کمک می کنند. همۀ این ها به مجموعۀ عوامل و منابع شما بستگی دارد.

تعیین هدف

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

لینک بیلدینگ نوعی بازاریابی آنلاین است و مانند هر نوع بازاریابی در ابتدا باید اهداف آن مشخص گردد. دانستن اهداف، پیش از آغاز کمپین لینک بیلدینگ به شما کمک می کند تا بهترین راهکار و استراتژی را برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرید. همچنین باید بدانید که اهداف کمپین لینک بیلدینگ شما با هدف کلی تجارتتان گره خورده اند. برای مثال، اگر هدفتان در کمپین لینک بیلدینگ، “ایجاد ۱۰ لینک” باشد، در صورتی که ایجاد این ۱۰ لینک تاثیری بر هدف و موفقیتِ کلیِ تجارتِ شما نداشته باشند، به هیچ دردی نمی خوردند و هدف خوبی به شمار نمی آید.

در اینجا با یک مشکل مواجه می شویم. ما در مقالات پیشین یاد گرفتیم که لینک ها تاثیر بسیار زیادی بروی الگوریتم رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر دارند. خب، شاید الان از خود بپرسید مگر دریافت لینک های بیشتر به رتبه بندی وب سایت کمک نمی کند؟ در جواب باید توضیح دهیم که دریافت لینک سبب افزایش ترافیک وب سایت می شود و این امر باعث افزایش تعداد مشتریان می شود، درست؟ در واقع، همۀ این توضیحات صحیح است، اما مشکل اینجاست که برخی اوقات برای اینکه لینک های ایجاد شده تاثیر مثبتی بروی وب سایت شما داشته باشند باید مدت زمان مشخصی سپری شود. مطمئناً فردای روزی که برای وب سایت خود لینک بیلدینگ می کنید نمی توانید منتظر نتایج شگفت انگیز آن باشید، به خصوص اگر در تجارتی فعالیت دارید که سطح رقابت در آن به شدت بالاست.

این موضوع متخصصان سئو را در شرایط بدی قرار می دهد چرا که آنها قادر نخواهند بود نتایج موفق حاصل از کمپین های لینک بیلدینگ را به مدیران وبسایت ها نشان دهند (حتی اگر این کمپین به اهداف خود رسیده باشد).

به همین دلیل شما نه تنها باید اهداف واقع گرایانه برای تجارت خود تعیین کنید، بلکه باید مطمئن شوید اهدافتان بسیار هوشمندانه تر از ساخت n تعداد لینک است. اهدافی که برای کمپین لینک بیلدینگ خود تعیین می کنید باید در مسیر اهداف شرکت تان باشد و در نهایت بتواند بر جایگاه تجاری شما تاثیر مثبت بگذارد. به عنوان نمونه، شاید شما در تلاشید تا با افزایش ترافیک سایتخود، فروش محصولاتتان را نیز افزایش دهید. به طور همزمان می بایست به اطرافیان خود بیاموزید که سئو و لینک سازی یک شبه اتفاق نمی افتد و نتایج حاصل از آن در لحظه به دست نمی آید. در کمپین لینک بیلدینگ نیز مانند هر نوع بازاریابی موفق باید بروی نتایج به صورت بلند مدت تمرکز کرد.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

سرمایه های خود را بشناسید

در قلب هر کمپین لینک بیلدینگ سرمایه ای وجود دارد که شما می بایست برای جذب مخاطب و به دست آوردن لینک از آن استفاده کنید. از این سرمایه به عنوان “قلّاب” نیز یاد می شود چرا که باعث می شود مردم به پیشنهاد شما توجه کنند و ترغیب شوند برای وب سایت شما لینک سازی کنند. این سرمایه ها برای هر تجارت متفاوت هستند، بنابراین شما باید چیز با ارزشی که در تجارت خود دارید را شناسایی کنید. چیزی که بتواند علاقۀ دیگران را به شما جلب کند و در کمپین لینک بیلدینگ تان شما را یاری دهد. اگر دارید به متراژ دفتر کاری خود فکر می کنید بهتر است بگوئیم که مسیر درستی را طی نمی کنید. سرمایه های شما عبارتند از:

  • محتوا
  • داده ها
  • محصولات
  • خدمات
  • کارکنان

یکی از سرمایه هایی که هنوز متخصصان سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند، پول است. واضح است که هر کدام از موارد گفته شده هزینه بَر هستند و به نوعی نیازمند سرمایه گذاری اند، اما متخصصان سئوی کلاه سیاه با پرداخت پول، لینک هایی که می خواهند را به دست می آورند. قوانین گوگل به هیچ وجه خرید لینک را قبول ندارد و اگر گوگل متوجه شود وب سایتی مشغول خریداری لینک است مجازات سنگینی را برای آن وب سایت در نظر می گیرد.

خریداری لینک برای سئوی وب سایت بسیار خطرناک است چرا که در بیشتر مواقع ضررهایی که برای یک وب سایت به همراه دارد بیشتر از منافع آن است. بنابراین ما در نوین به شما توصیه می کنیم که به هیچ عنوان برای وب سایت خود لینک نخرید. همچنین شما باید محتوایی (بخوانید سرمایه) تولید کنید که با نیازهای مخاطبانتان مرتبط باشد.

به چه لینک هایی احتیاج دارید

زمانی که دارید برای کمپین لینک بیلدینگ خود استراتژی تعریف می کنید باید به این فکر کنید که شما به چه نوع لینک هایی احتیاج دارید. تا آنجایی که ما می دانیم انواع مختلفی لینک وجود دارد که باید همۀ آنها را در نظر داشته باشید:

لینک به صفحۀ اصلی وب سایت
لینک به صفحات “درون” وب سایت (مانند صفحات محصولات یا صفحات Category محصولات)
لینک به برند یا نام تجاری
لینک های شامل کلمات کلیدی مهم تجارت شما

در اینجا اضافه می کنیم که هر کدام از موارد بالا می توانند با یکدیگر ادغام شوند مانند لینک دادن به نام تجاری در صفحات داخلی یک سایت. برای آغاز روند شناسایی انوع لینک های مورد نیاز، در ابتدا می بایست وضعیت وب سایت خود را جز به جز تحلیل کنید و وضعیت فعلی خود را برای کلمات کلیدی به خصوص با رقبایتان مقایسه کنید. برای مشاهده وضعیت فعلی لینک های وب سایت خود می توانید از ابزار Open Site Explorer استفاده کنید.

نتایج این تحلیل فرصت های پیشرفت را به شما نشان خواهد داد. برای مثال شما متوجه می شوید که در یکی از کلمات کلیدی مهم در رتبه بندی بالای گوگل قرار ندارید. پس از بررسی آمار و تحلیل گزارشات متوجه می شوید که در هیچ کدام از لینک های وب سایت تان این کلمه کلیدی وجود ندارد یا اینکه متوجه می شوید در مرتبط ترین صفحه به این کلمه کلیدی، هیچ لینکی موجود نیست. این چنین مشکلات معمولاً قابل شناسایی و جبران پذیر هستند. در چنین شرایطی، استراتژی شما باید این گونه باشد که برای صفحات درونی بدون لینک وب سایت تان و برای کلمات کلیدی مشخص، لینک بیلدینگ کنید.

شناسایی اهداف کمپین لینک بیلدینگ

در کمپین لینک بیلدینگ اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که با چه افرادی می خواهید در ارتباط باشید و چه نوع مخاطبی را برای کسب و کار خود نیاز دارید. مسلماً باید با افرادی در ارتباط باشید که به محتوای شما علاقه نشان می دهند. اگر بخواهید به شکل رَندوم با افراد در ارتباط باشید مطمئناً ترافیک وب سایت شما به مرور کم می شود و برند تجاریتان بدنام خواهد شد.

حالت ایده آل این است که پیش از آنکه فعالیت کمپین لینک بیلدینگ خود را آغاز کنید باید بدانید چه نوع مخاطبانی به فعالیت شما علاقمندند. اگر می خواهید برای لینک سازی محتوایی تولید کنید، مانند یک اینفوگرافیک، پیش از آغاز پروسۀ تولید محتوا باید از خود بپرسید که این محتوا برای چه افرادی اهمیت دارد. قسمت مهم تر این است که چه افرادی به محتوای شما آنقدر اهمیت می دهند که برای آن لینک سازی کنند؟

قسمت آخر پاراگراف بالا، بسیار حیاتی است. شاید بتوانید به راحتی مردم را به سمت محتوای وب سایت خود جذب کنید، اما ترغیب کردن آنها به لینک دادن به محتوای وب سایت تان امری بسیار دشوار است. لینک کردن به یک مطلب امری است که به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد، بنابراین شما باید فردی را پیدا کنید که محتوای وب سایت شما به قدری برایش اهمیت داشته باشد که لینک آن را در سایت خود قرار دهد. هرچند به اشتراک گذاری مطالب شما در شبکه های اجتماعی دشواری کم تری دارد. امروزه بیشتر افراد چندین حساب فیسبوک یا توئیتر دارند که خود این امر پروسۀ به اشتراک گذاری محتوای شما را آسان می کند.

چگونه مردم را برای لینک بیلدینگ ترغیب کنیم؟

اگر بخواهیم به طور ساده توضیح دهیم باید بگوییم دقیقاً باید مانند یک ماهیگیر عمل کرده و یک قلّاب خوب برای تجارت خود پیدا کنید. این قلّاب از ابتدا باید درون محتوای شما قرار بگیرد. محتوای شما باید به گونه ای باشد که از همان ابتدا مخاطب را درگیر خود کند. اگر محتوای شما نتواند از همان ابتدا مانند قلاب عمل کند، زمانی که آن را منتشر می کنید محتوایی خواهید داشت که هیچ کس حاضر نیست به آن لینک دهد.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

قلابی که ما از آن صحبت می کنیم می تواند شکل های زیر را به خود بگیرد:

  • اخبار
  • مطالب خنده دار
  • مطالب پر حاشیه
  • داده های تصویری
  • مسابقه
  • انتشار محتوای Ego-Bait (روش تولید محتوایی است که در آن محتوایی مفصل و پر جزئیات تنها با هدف دریافت لینک تولید و منتشر می شود).
  • انتشار محتوای طولانی و مرجع

روش های زیادی برای جلب توجه کاربران وجود دارد، اما روش های گفته شده در بالا باعث خواهند شد تا شما برای به دست اوردن لینک های طبیعی، مطلب خاصی تولید کنید.

پیشنهاد می کنیم همین حالا به فیسبوک خود سر بزنید تا ببینید کاربران چه نوع لینک هایی را به اشتراک می گذارند. سعی کنید ویژگی های هر لینک را یادداشت کنید تا بتوانید الگوی ثابتی را برای آنها پیدا کنید. احتمال می رود لینک هایی که بالاترین میزان اشتراک گذاری در فیسبوک را دارند، لینک هایی هستند که محتوایی خنده دار دارند چرا که بیشتر کاربران از فیسبوک خود به عنوان پروفایلی شخصی استفاده می کنند و احتمال اینکه محتوای جدی یا کاری در آن به اشتراک گذارند بسیار کم است (مگر اینکه حادثه ای پر حاشیه یا خبر ساز اتفاق افتاده باشد). حال به اکانت خود در توئیتر بروید و لینک های به اشتراک گذاشته شده در آن پلت فرم را بررسی کنید. مطمئناً میزان لینک دهی به محتوای طولانی و حاوی اطلاعات مفید نسبت به فیسبوک بسیار بیشتر است.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

مخاطبان لینک های خود را شناسایی کنید

هنگامی که توانستید برای ایده هایتان برنامه ریزی کنید، پیدا کردن افرادی که مخاطبان محتوای وب سایت شما هستند کار دشواری نخواهد بود. معمولاً برای انجام این کار شما باید به دنبال موضوعاتِ جنجالیِ مرتبط با فعالیت خود باشید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید در حال تهیه مطلبی دربارۀ پخت کیک با عنوان “طرز تهیۀ پخت کاپ کیک” هستید. تصور کنید که صاحب شیرینی پزی کوچکی هستید که Cup Cake هم می فروشید به همین دلیل در حال تهیه این چنین مطلبی هستید. حال باید از خود بپرسید: چه کسی به این راهنما علاقه دارد؟

  • وبلاگ های آشپزی: انتخاب واضحی هستند!
  • والدین وبلاگ نویس: شاید آنها بخواهند طرز تهیه این کیک خوشمزه را به کودکان خود آموزش دهند و راهنمای شما به آنها کمک خواهد کرد.
  • وب سایت های ارائه دهنده دستورالعمل های تهیۀ غذا: چرا که راهنمای شما شامل طرز تهیه انواع مختلف “کاپ کیک” می باشد.
  • وب سایت های تفریحی و سرگرمی: هیچ وب سایت تفریحی بدون داشتن این نوع مطالب همراه با تصاویر طرز تهیه آن کامل نمی شود.

با چند دقیقه تفکر توانستیم ۴ نوع وب سایتی که به مطلب شما (طرز تهیۀ پخت کاپ کیک) علاقمندند را پیدا کنیم. حال می توانیم این وب سایت ها را به طور دقیق بررسی کنیم تا متوجه شویم آیا شانسی برای لینک گیری از آنها داریم یا نه.

روش هایی برای پیدا کردن اهداف لینک ها

در این قسمت چند تکنیک ساده برای تبدیل وبلاگ های آشپزی به فهرستی از وب سایت هایی که می توانید با آنها در تعامل باشید را برایتان بیان خواهیم کرد:

تهیه کردن فهرستی از وبلاگ نویس ها

اولین و ساده ترین راه حل، جستجو در موتور گوگل به شکل زیر می باشد:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

جستجوی این عبارت ساده توانست صدها فهرست از وبلاگنویس های آشپزی را در اختیار من بگذارد. مزیت بزرگ این شیوۀ جستجو این است شخص دیگری قبلاً قسمت سخت کار را انجام داده است و این وب سایت ها را به ترتیب برای شما فهرست کرده است.

هنگامی که به چنین فهرستی دست یافتید می توانید از پلاگین Scraper (برای گوگل کروم) استفاده کنید. با این پلاگین کافیست بروی یکی از URLها کلیک راست کنید و گزینۀ Scrape Similar را انتخاب کنید:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

سپس می توانید آن را درون برنامه Google Docs یا هر برنامه صفحه گسترده دیگری کپی کنید. از اینجا می توانید تمام URLها را درون برنامه ای مانند URL Opener کپی/پیست کنید. این برنامه تمام آدرس وب سایت ها را به طور خودکار برای شما باز می کند. سپس می توانید یکی یکی این وب سایت ها را بررسی کنید تا آنهایی را که با محتوای وب سایت شما مرتبط هستند را پیدا کنید. در صورتی که چنین وب سایتی را پیدا کردید حتماً نحوۀ تماس با آنها را نیز بررسی کنید.

پیدا کردن اکانت های توئیتر مرتبط

Followerwonk ابزار شگفت انگیزی از سایت MOZ است که به شما امکان می دهد کارهای بسیار متنوعی با حساب توئیتر خود انجام دهید، اما ویژگی که ما به دنبال آن هستیم، ویژگی جستجوی Bio در توئیتر است. ما عبارت “cupcake blogger” را در این ابزار جستجو کردیم تا ببینیم آیا فردی وجود دارد که در Bio توئیتر خود از این عبارت استفاده کرده باشد:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

همچنین شما می توانید گزینه های مختلفی مانند جستجو بر اساس مکان یا فالوئر را انتخاب کنید، اما برای این مثال، ما می خواهیم جستجو را پیچیده نکنیم. با کلیک بروی دکمه جستجو، ۱۲ نفر که در Bio اکانت توئیتر خود از کلمه cupcake Blogger استفاده کرده اند را پیدا کردیم.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

سپس می توانید این نتایج جستجو را به شکل یک فایل دانلود کنید تا بتوانید راحت تر نتایج جستجو را بررسی کنید. این ابزار همچنان به ما می گوید آیا این اکانت ها دارای وب سایت هستند یا خیر:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

با نگاه کردن به نتایج متوجه شدیم که در بین این ۱۲ اکانت ۸ تای آنها دارای وب سایت هستند.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

برای چند دقیقه جستجو نتیجۀ چندان بدی هم نیست! این نتایج با محتوای وب سایت ما کاملاً مرتبط هستند، پس می دانیم که شانس خوبی برای دریافت لینک از این کاربران داریم یا حداقل فیدبک مناسبی از این وبلاگ نویس ها دریافت می کنیم.

تکنیک های جستجوی پیشرفته

راه های بسیاری برای جستجو در گوگل وجود دارد که بسیاری از آنها بر کاربران پوشیده است. کابران معمولاً عادت دارند تنها کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنند که می توان گفت ۹۹% از کاربران گوگل به همین شکل مطالب خود را جستجو می کنند. اما نکته اینجاست که ابزارهای جستجوی بسیاری وجود دارند که می توانند نتایج جستجوی ما را به مراتب متمرکز تر و دقیق تر کنند.

حتما بخوانید:  معیارهای ساخت لینک

این روش از جستجو به درد کمپین لینک بیلدینگ می خورد چرا که می توانیم به وسیلۀ آن وب سایت هایی که می دانیم برای لینک سازی مناسب نیستند را از نتایج جستجو حذف کنیم. در ادامه به چند نمونه جستجوی پیشرفته اشاره می کنیم:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

به قسمت “inurl:resources” دقت کنید. این دستور به گوگل می گوید که تنها نتایجی را نشان دهد که کلمه “resources” در آن آدرس وب سایت قرار دارد. در زیر نمونه ای از نتایج این جستجو را مشاهده می کنید:

http://cupcake-underground.blogspot.com/p/resources.html

این لینک هدف مناسبی برای کمپین لینک بیلدینگ است زیرا راهنمای طرز تهیه کاپ کیک شما می تواند منبع خوبی برای مخاطبان یک وبلاگ آشپزی باشد. در نتیجه می توان با صاحب این وبلاگ تماس گرفت و از وی خواست که لینک مطلب شما را در فهرست منابع خود قرار دهد. به این ترتیب شما یک لینک برای وب سایت خود به دست آورده اید.

بگذارید مثال دیگری را تشریح کنیم:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

ما در جستجوی بالا، دو روش جستجوی پیشرفته را با هم ادغام کرده ایم. اول، از عبارت “intitle:resources” استفاده کردیم که به گوگل می گوید تنها نتایجی را به ما نشان دهد که کلمه “resources” در عنوان صفحه قرار داشته باشد. این جستجو بسیار کاربردی است چرا که ممکن است بسیاری از وب سایت ها از کلمه Resources (منبع) در آدرس وب سایت خود استفاده نکرده باشند، بنابراین روش جستجوی قبلی ما در گوگل (inurl:) نمی تواند این وب سایت ها را پیدا کند.

ما همچنین کلمه کاپ کیک را درون علامت گفتاورد (“) قرار دادیم. این علامت به گوگل می فهماند که تنها نتایجی را نشان دهد که کلمه کاپ کیک در عنوان آنها قید شده باشد. استفاده از این علامت در این جستجو بسیار کاربردی است چرا که جستجوی عبارت food blogger بسیار وسیع است و اگر کلمه “کاپ کیک” را به این صورت ننویسیم برای یافتن وب سایت مرتبط باید نتایج جستجوی بسیاری را مرور کنیم.

اکنون شما با ۳ روش مطمئن برای یافتن لینک های مرتبط آشنا شده اید. در این مرحله می بایست فهرست بلند بالایی از وب سایت های مرتبط داشته باشید. اما، پیش از آنکه با مدیران این وب سایت ها تماس بگیریم باید نکات دیگری را رعایت کنیم.

درک بیشتر از جنبه های شخصیتی مخاطبان

اگر می خواهید بهترین نتایج را از لینک بیلدینگ خود دریافت کنید، باید زمان زیادی را صرف یافتن وب سایت های مرتبط کنید. شما می توانید این کار را از طریق یافتن اطلاعات وبلاگ نویس ها، مشاهده وب سایت ایشان، خواندن مطالب وب سایت آنها بیاموزید. سعی کنید شخصیت آنها و ویژگی هایشان را تصور کنید. به شبکه های اجتماعی آنها سر بزنید تا ببیندی اخیراً چه نوع لینک هایی را به اشتراک گذاشته اند.

یکی دیگر از موارد دیگری که باید زیر نظر بگیرید این است آیا آنها لینک های مربوط به محتوای دیگران را به اشتراک می گذارند یا فقط مطالب خودشان را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. وضعیت ایده آل این است که شما شواهدی مبنی بر به اشتراک گذاری لینک های وب سایت های دیگر در شبکه های اجتماعی این افراد بیابید زیرا همان چیزی است که می بایست از ایشان تقاضا کنید.

همانطور که هر وب سایت را بررسی می کنید، نکاتی را در مورد موضوعات مطالبی که به اشتراک گذاشته اند یادداشت کنید. انجام این کار ضروری است زیرا زمانی که با آنها تماس می گیرید به این اطلاعات نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت ایمیل شما به ایمیل های اسپم گونه شبیه خواهد شد که برای هیچ کدام از وب سایت ها شخصی سازی نشده است.

برای این کار شما می توانید از ابزار TagCrowd استفاده کنید. کافیست دامنه وبلاگ مورد نظر خود را در TagCrown وارد کنید تا این ابزار پس از بررسی و تحلیل محتوای صفحه به شما نشان دهد چه کلماتی در این صفحات بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. به این ترتیب شما از موضوعات مورد علاقه و خط مشی وب سایت ها آگاه می شوید و برای برقراری ارتباط با آنها از لحنی مناسب استفاده خواهید کرد.

پیدا کردن اطلاعات تماس

زمانی که وبلاگ مرتبط (وبلاگی که مشتریانش جامعۀ هدف فعایت شما هستند) و مناسب را پیدا کردید، در قدم بعد باید اطلاعات تماس آنها را نیز پیدا کنید. معمولاً یافتن این اطلاعات امر دشواری به حساب نمی آید، اما با استفاده از نکات زیر می توانید سرعت کار را مقداری افزایش دهید.

بررسی هِدِر و فوتر سایت

بیشتر اوقات، لینک صفحۀ اطلاعات تماس (تماس با ما) در هِدِر یا فوتر وب سایت ها قرار دارد. بنابراین بهتر است که در ابتدای ورود به سایت این دو قسمت را بررسی کنید. در صورتی که نتوانستید لینک صفحۀ تماس با ما را پیدا کنید، به دنبال صفحۀ دربارۀ ما بگردید. معمولاً وب سایت هایی که صفحۀ تماس با ما ندارند، اطلاعات تماس خود را در صفحۀ دربارۀ ما قرار می دهند.

نصب پلاگین ToutApp بروی گوگل کروم

ToutApp پلاگین کم حجمی برای مرورگر گوگل کروم است. هنگامی که شما به یک وب سایت مراجعه می کنید پلاگین ToutApp به طور خودکار آدرس های ایمیل موجود در صفحه را پیدا می کند. هنگامی که آدرس ایمیل مورد نظر را می یابد آن را با یک رنگ دیگر بروی نوار ابزار کروم مشخص می کند. سپس شما می توانید با کلیک بروی آن ایمیل مورد نظر خود را پیدا کنید.

اولویت بندی لینک های هدف

تا اینجای کار احتمالاً فهرست بلندی از دامنه های سایت های مرتبط با تجارت خود در دست دارید. حال لازم است که این لینک ها به ترتیب در گروه های مختلف اولویت بندی شوند تا بتوانید ایمیل ها و پیغام های خود را به بهترین شکل شخصی سازی کنید.

روش های مختلفی برای اولیت بندی لینک های هدف وجود دارد که عبارتند از:

  • بر اساس عوامل و معیارها: شامل رتبۀ وب سایت و اعتبار دامنه می باشد.
  • بر اساس وبلاگ نویس: شامل تعداد فالوئرهای توئیتر و تعداد بازدیدکنندگان سایت می باشد.
  • بر اساس امکان لینک گیری: شامل مثلاً وبلاگ های مختص به کلمه کلیدی کاپ کیک و وبلاگ های آشپزی می باشد.

بگذارید این موارد را به صورت دقیق تر بررسی کنیم.

معیارهای یک دامنه (Domain metrics)

در فصل پنجم این راهنما، معیارهای لینک بیلدینگ را به طور مفصل دربارۀ این عوامل و معیارها صحبت خواهیم کرد. الان تنها لازم است بدانید که این معیارها همانگونه که می توانند ارزش لینک ها را اندازه گیری کنند، قادر به ارزش گذاری لینک های هدف نیز هستند.

در هنگام اولویت بندی و فیلتر کردن لینک های هدف دو معیار اصلی برای دامنه ها وجود دارد: رتبۀ وب سایت (PageRank) و اعتبار دامنه (Domain Authority). البته شما می توانید هر کدام از این معیارها را به صورت جداگانه و تکی برای هر وب سایت به دست آورید، اما انجام این کار نیازمند صرف زمان زیادی خواهد بود. بهتر است بدانید ابزارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید اطلاعات مربوط به همۀ دامنه های موجود در فهرست خود را در لحظه به دست آورید.

می توانید با استفاده از Excel و پلاگین SEO Tools for Excel اطلاعات مربوط به PageRank وب سایت ها را به دست آورید. همچنین با پلاگین Links API که توسط SEOgadget عرضه شده است، اعتبار دامنه های فهرست شدۀ خود را در یک فایل Excel دریافت کنید.  

هنگامی که شما این معیارها را به دست آوردید تنها با یک کلیک می توانید نتایج را بر اساس هر کدام از این دو معیار یا بر اساس بالا یا پائین بودن ارقام دامنه ها ترتیب بندی کنید. همچنین در صورتی که دامنه ای رتبۀ بالایی در هیچ کدام از این دو معیار نداشت می توانید به راحتی آن را حذف کنید. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که شما فهرست بلندی از دامنه ها را در اختیار دارید اما زمان کافی برای برقراری ارتباط با همۀ آنها را ندارید. ما در نوین به روش زیر این کار را انجام می دهیم:

ابتدا دامنه ها را بر اساس رتبه سایت مرتب می کنیم و هر دامنه ای که PageRank آن امتیاز زیر ۱ داشته باشد را از فهرست حذف می کنیم. در صورتی که فهرست بلندی در اختیار داشته باشیم حتی ممکن است دامنه هایی که امتیاز زیر ۲ داشته باشند را حذف کنیم.

سپس دامنه ها را بر اساس Domain Authority مرتب می کنیم و همۀ دامنه هایی که امتیازی پائین تر از DA30 یا DA35 دارند را حدف می کنیم. مسلماً نمی توان گفت این روش علمی است چرا که ممکن است در فهرست شما وب سایت نو پایی وجود داشته باشد که محتوای خوب و مرتبطی هم دارد اما به علت آنکه رتبه و اعتبار دامنۀ بالایی ندارد از فهرست حذف شود. در هر صورت، اگر فهرست بلندی از لینک های هدف در اختیار دارید بهتر است در مرحلۀ اولویت بندی ترحم نکنید تا در نهایت فهرستی از وب سایت های با کیفیت و مرتبط در اختیار داشته باشید.

محبوبیت مدیر وب سایت در آموزش دیجیتال مارکتینگ

یکی از روش های مهمی که می تواند مخاطبان بیشتری را به سمت وب سایت شما جذب کند این است که افراد یا وب سایت های مهمی مطالب شما را به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاشتن مطالب شما توسط وب سایتی معروف یا شخصی تاثیر گذار می تواند تاثیر بسیار مثبتی در افزایش ترافیک و شهرت شما داشته باشد زیرا بسیاری از طرفداران این اشخاص (یا وب سایت ها) نیز به مرور زمان مطالب شما را به اشتراک خواهند گذاشت. بنابراین اگر اعتبار دامنۀ یک وبلاگ نویس به اندازۀ کافی قدرتمند نیست، فوراً او را از فهرست خود خارج نکنید، بلکه بهتر است با جستجو در شبکه های اجتماعی میزان محبوبیت وی را بررسی کنید.

در اینجا هم باز می توانید به راحتی وارد شبکه های اجتماعی شوید و پروفایل وبلاگ نویس ها را به صورت تک تک مشاهده کنید تا از تعداد فالوورهای ایشان مطلع شوید. اگر یادتان باشد در بالا از ابزار Followerwonk برای جستجو استفاده کردیم. خب، ابزار Followerwonk می تواند متریک های دیگری نیز از کاربران توئیتر به ما بدهد، مانند تعداد فالوئرها و امتیاز محبوبیت شان. اگر از Followerwonk فایلی با فرمت CSV دانلود کنید ستونی را خواهید دید که نشان دهندۀ محبوبیت و امتیاز کاربران است:

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

از این ستون ها متوجه می شویم که کدام یک از این وبلاگ نویس ها در توئیتر تعداد فالوئر بیشتری دارند. این افراد احتمالاً کسانی هستند که شما می خواهید مطالب تان را با فالوئرهاشان به اشتراک بگذارند.

احتمال لینک بیلدینگ

اینجا مرحله ای است که تحقیقات دستی شما دوباره وارد زمین بازی می شود! همزمان با مرور لینک های هدف خود باید احتمال لینک گرفتن از آنها را نیز ارزیابی کنید. برای انجام این کار هیچ ابزاری وجود ندارد و خودتان بر اساس معیارهای شخصی باید در این زمینه تصمیم بگیرید. یکی از راه های ساده این است که به صورت دستی به این لینک ها از اعداد ۱ تا ۵ امتیاز دهید. عدد ۱ را برای لینک هایی که احتمال کمی برای لینک سازی دارند و عدد ۵ را برای لینک هایی که احتمال بالایی دارند در نظر بگیرید.

برای استفاده از این روش در ابتدا باید از خودتان سوال های زیر را بپرسید:

  • آیا تا به حال به مطلبی خارج از وب سایت خود لینک داده اند؟
  • آیا محتوای وب سایت شان مرتبط با محتوای وب سایت من است؟ (وب سایت های مرتبط با “کاپ کیک” باید امتیاز بالاتری نسبت به وب سایت های آشپزی داشته باشند).
  • آیا وبلاگ آنها در حال حاضر فعالیت دارد؟ (به عبارت دیگر آیا در ماه گذاشته مطلبی را منتشر کرده است؟)

پاسخ به این سوالات می تواند احتمال لینک بیلدینگ در این وب سایت ها را برای شما واضح تر کند.

زمانی که همۀ این اطلاعات را جمع آوری کردید می بایست آنها را دسته بندی کنید. به این ترتیب شما فهرستی از وبلاگ نویس هایی دارید که:

  • احتمالاً به شما لینک می دهند.
  • معیارهای دامنه شان از امتیاز خوبی برخوردار است.
  • فالوئرهای زیادی در شبکه های اجتماعی دارند.

در واقع اعضای فهرست تان، وب سایت هایی هستند که شما باید در اولین فرصت پیام هایی شخصی سازی شده برایشان ارسال کنید. برای این کار بهتر است بار دیگر به وب سایت شان سر بزنید تا طبق اِلمان های موجود در آن پیغام مناسبی برایشان ارسال کنید. انجام این کار باعث می شود پیغام شما معتبر به نظر برسد و به عنوان یک اسپم در نظر گرفته نشود.

در نظر داشته باشید این وب سایت ها می توانند محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا در اصطلاح “Seed” بدهند. Seed دادن سبب می شود که دیگر وب سایت ها نیز از وجود محتوای شما آگاه شوند و نیاز شما برای برقراری ارتباط با آن ها بدون واسطه بر طرف شود.

هم اکنون شما باید فهرستی از وب سایت های با کیفیت که به محتوا یا کمپین شما علاقمندند را در اختیار داشته باشید. اطلاعات تماس آنها را در فهرست تان ثبت و وب سایت های مهم در آن علامت گذاری شده باشند. اکنون زمان آن است که با آنها تماس بگیرید.

چگونه کمپین لینک سازی خود را راه اندازی کنیم؟

توسعه کمپین لینک بیلدینگ

اکنون زمان آن رسیده است که دست به کار شویم و مردم را نسبت به محتوا یا کمپین لینک بیلدینگ خود آگاه سازیم. پیشنهاد می کنیم از مهم ترین لینک هدف خود شروع کنید زیرا اگر این وب سایت های معتبر به شما پاسخ مثبت دهند می توانید از این رابطه برای متقاعد کردن وب سایت های کوچک تر استفاده کنید. زمانی که وب سایت های کوچک تر متوجه شوند وب سایت مهم و تاثیر گذاری محتوای شما را به اشتراک گذاشته است، مطمئناً هنگامی که با آنها تماس می گیرید با روی خوش به شما پاسخ خواهند داد.

شما با یک فرد حقیقی صحبت می کنید

مطمئناً وب سایت های هدفتان توسط ربات های هوشمند اداره نمی شوند. در واقع افراد حقیقی مدیران این وب سایت ها هستند و اگر وب سایت شان مشهور باشد، مطمئن باشید روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنند. این افراد هم مانند شما هستند و حق دارند برای بررسی اعتبار ایمیل شما کمی زمان صرف کنند. ما در ادامه روش های متقاعد کردن مدیران وب سایت ها را بیان خواهیم کرد اما در حال حاضر کافیست به یاد داشته باشید که با یک انسان در ارتباط هستید. از خود بپرسید اگر این فرد را رو در رو می دیدید چگونه با او صحبت می کردید. مسلماً با آنها یک مکالمۀ واقعی خواهید داشت، نه مکالمه ای روزمره!

همچینین این را هم بدانید که هیچ وبلاگ نویسی هر روز صبح با خود نمی گوید “امروز به چه کسی باید لینک بدهم؟” آنها برای لینک دادن به وب سایت شما برنامه ریزی نکرده اند و مطمئناً کارهای بسیاری دارند که برایشان در اولویت قرار دارد. از همین رو، بهتر است بدانید که وبلاگ نویس ها چیزی به شما بدهکار نیستند و متقاعد کردن آنها برای بررسی وبسایتتان، وظیفۀ شماست.

حتما بخوانید:  بک لینک یا لینک خارجی چیست؟

اگر نسبت به انجام این مکالمه نگران هستید، بهتر است در ابتدا محتوای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای وب سایت شما کاربردی است و ارزش به اشتراک گذاشتن را دارد. درست است که داشتن غرور در این زمینه اشتباه است، اما شما باید باور داشته باشید که خوانندگان به محتوای شما واکنش خوبی نشان خواهند داد. اگر شما در خیابان با کسی هم صحبت شوید و دربارۀ کار خود به او توضیح دهید، آیا آن فرد واکنش خوبی نشان خواهد داد؟ اگر پاسخ تان منفی است، بهتر است پیش از آنکه کمپین خود را گسترش دهید کمی برای ارتقای محتوای خود وقت بگذارید.

چگونه پیام یا ایمیل خوب بنویسید؟

به یاد داشته باشید افرادی که قصد دارید برایشان ایمیل ارسال کنید، افرادی پر مشغله هستند. پیام یا ایمیل شما باید هم دلایل اهمیت محتوای تان را به خوبی برایشان توضیح دهد و هم به اندازۀ کافی کوتاه باشد که حوصلۀ خواندن آن را داشته باشند.

بهتر است نکات زیر را در نوشتن متن پیام خود رعایت کنید:

  • به آنها بگوئید چرا باید به محتوایتان اهمیت دهند.
  • به آنها بگوئید چه کاری می توانند برایتان انجام دهند.
  • به آنها بفهمانید که وب سایتتان معتبر است و ایمیل شما اسپم نیست.

به آنها بگوئید چرا باید به محتوایتان اهمیت دهند

اگر در این مرحله از کمپین لینک بیلدینگ خود قرار دارید، نباید برای نوشتن این قسمت تعلل کنید. اگر در حال تهیه مطلبی برای وبلاگ خود هستید، در همان ابتدا باید از خود بپرسید “چرا این مطلب باید برای کسی مهم باشد که به آن لینک دهد؟” برای پاسخ بهتر “قلّاب” هایمان را بار دیگر مرور می کنیم:

  • مطالب خنده دار
  • مطالب پر حاشیه
  • داده های تصویری
  • مسابقه
  • انتشار محتوای Ego-Bait
  • انتشار محتوای طولانی و مرجع

آیا محتوایتان می تواند در دسته بندی های بالا قرار بگیرد؟ اگر پاسختان منفی است به سراغ سوال بعد می رویم. آیا ویژگی منحصربفردی در محتوای شما وجود دارد تا مخاطبان را جذب کند؟

به احتمال زیاد وبلاگ نویسانی که با آن ها در حال برقراری رابطه هستید در زمینۀ کاری شما فعال هستند و نکات بسیاری را دربارۀ موضوع محتوای شما می دانند. بنابراین بهتر است به وبلاگ آنها مراجعه و چند مطلب آخر آنها را مطالعه کنید و در صورت امکان، دلیلی برای اهمیت دادن به محتوای خود پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر با وبلاگ نویسی در ارتباط هستید که به سینما علاقه دارد، احتمالاً در چند پُست ارسالی اخیر خود مطلبی دربارۀ یک فیلم منتشر کرده است. اگر محتوای شما دربارۀ سینماست یا دربارۀ همان فیلمی است که او برایش مطلبی منتشر کرده، حتماً این نکته را با وی در میان بگذارید. این کار نه تنها دلایل مهم بودن مطلب شما را بیان می کند، بلکه نشان می دهد شما برای خواندن مطالب وبلاگ او وقت گذاشته اید.

به آنها بگوئید چه کاری می توانند برایتان انجام دهند

موضوع بسیاری از ایمیل هایِ ارسالیِ کمپین هایِ لینک بیلدینگ دربارۀ خواسته های ارسال کننده است. حتی برخی از ارسال کنندگان از کلمات “لینک” یا “سئو” در ایمیل خود استفاده نمی کنند تا مبادا وبلاگ نویس، ایمیل آنها را به عنوان اسپم معرفی کند. با این حال، ما نیاز داریم که وبلاگ نویس مورد نظر درخواستمان را اجرا کند. حال این درخواست می تواند صرفاً برای لینک سازی نباشد و دربارۀ موضوعاتی دیگر باشد. موضوعاتی مانند:

  • اشتراک گذاری مطالب شما در شبکه های اجتماعی مانند گوگل پلاس، توئیتر یا فیسبوک
  • قرار دادن لینک شما بروی محتوا (در صورتی که محتوایتان اینفوگرافیک یا ویجت است)
  • قبول کردن یک مطلب از شما به عنوان کاربر مهمان و لینک دادن به آن
  • نوشتن یک مطلب دربارۀ وب سایت یا مطلب شما و لینک دادن به آن

موارد ذکر شده در بالا تنها برخی از مثال ها هستند، اما شما سریعاً متوجه می شوید که هرکدام سطح توقع و موانع مختص به خود را دارند. به عنوان مثال، نوشتن یک مطلب دربارۀ وب سایتتان توسط او، خواستۀ بسیار بزرگی است. در مقابل، به اشتراک گذاشتن مطلب شما در شبکه های اجتماعی تنها چند دقیقه زمان می برد.

هنگامی که می خواهید پیام یا نامۀ خود را بنویسید حتماً نکات بالا را فراموش نکنید. بر اساس میزان هیجان انگیز بودن مطلب خود از وبلاگ نویس ها درخواست کنید. اگر اطمینان دارید محتوایتان فوق العاده است، پس از وبلاگ نویس تقاضای بزرگی کنید.

درخواستِ شما می تواند شامل چند گزینه از موارد بالا باشد. به اشتراک گذاشتن مطالب و لینک دادن به وب سایت تان توسط یک وبلاگ نویس مطرح، ممکن است نتایج بسیار خوبی برای وب سایت شما به دنبال داشته باشد. در عین حال، اگر جواب وبلاگ نویس ها به درخواستِ شما منفی بود می توانید از تاکتیک ظریفی استفاده کنید. برای مثال، اولین تقاضای شما از یک وبلاگ نویس این است که مقاله ای دربارۀ فعالیت شما بنویسد، اما وبلاگ نویس مورد نظر علی رغم اینکه از مطلب شما خوشش آمده به شما جواب منفی می دهد. در اینجا شما می توانید از وی تقاضا کنید که لینک مطلب شما را در یکی از شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارد. اگر وبلاگ نویس فردی مطرح باشد این روش بسیار موثر خواهد بود.

همچنین در صورت رد درخواستتان توسط مدیران یک سایت، در خواستِ بعدی شما می تواند “نوشتن یک مطلب به عنوان کاربر مهمان” باشد.

این روش زمانی موثر است که یک وبلاگ نویس به مطلب شما ابراز علاقه کرده است اما زمان کافی برای نوشتن مطلبی دربارۀ شما را در اختیار ندارد. پیشنهاد می کنیم این نوع لینک سازی را به وب سایت های معتبر و بزرگ پیشنهاد دهید زیرا نوشتن یک مطلب معرفی نیازمند منابع و صرف کمی زمان است.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.