X
تبلیغات
رایتل

مقاله ای که باید قبل از اقدام به بازاریابی محتوا آن را بخوانید

شنبه 20 آذر 1395 ساعت 17:27

 برای آنکه بتوانید به تدریج رتبه گوگل خود را ارتقا دهید، کافی است چند دقیقه در روز را به پیاده‌سازی یکی از روش های سئو کلاه سفید که در اینجا معرفی خواهیم کرد بکنید. ما مطئنیم که این روش‌ها، که توسط همکار خارجی ما یعنی بک لینکو معرفی شده‌اند، می‌توانند تاثیر خوبی در رنک گوگل شما داشته باشند.

ولی قبل از شروع بد نیست اگر کمی در مورد سئو کلاه سفید توضیح بدهیم. سئوی کلاه سفید درواقع بهترین، ماندگارترین و بی‌خطرترین روش سئوست. روشی که تنها و تنها با پیروی از دستورات و قوانین موتورهای جستجوگر و در طولانی‌مدت منجر به نتیجه می‌شود. اگر الان نگران واژه طولانی‌مدت در جمله قبلی من هستید، باید بدانید که تمام روش‌های درست سئو برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان دارند و تنها روش‌های نادرست و اسپم هستند که می‌توانند یک نتیجه کوتاه‌مدت به شما ارائه دهند. اما در طولانی‌مدت چیزی جز ضرر برایتان نخواهند داشت. این روش‌های نادرست در جهان بازاریابی دیجیتال با نام سئو کلاه سیاه شناخته می‌شوند و به هیچ‌وجه به کسی توصیه نمی‌شوند. البته یک روش دیگر به نام سئو کلاه خاکستری هم وجود دارد که چیزی بین این دو است.

ما در مقالات بعدی خود به طور مفصل در مورد این سه روش صحبت خواهیم کرد. اما فعلاً بهتر است برویم به سراغ تکنیک‌های کلاه سفید خودمان:

ویکیپدیای فارسی را کامل کنید

همانطور که می‌دانید، ویکی‌پدیا یک دایرة‌المعارف اینترنتی است که توسط کاربران کامل می‌شود و در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید مطلب دارد. هر چند زبان انگلیسی این سایت به شدت کامل است و مطالب بسیار متنوعی در آن یافت می‌شود. اما زبان فارسی این وب‌سایت به اندازه انگلیسی آن کامل نیست و بسیاری مطالب هستند که هنوز اطلاعات آنها ناقص است. من شک ندارم که بسیاری مطالب در زمینه کاری شما هم هستند که بد نیست اگر صفحه آنها کامل شود. و این یعنی یک فرصت عالی، هم برای بالا بردن سطح اطلاعات کاربران، هم برای ساخت یک بک لینک ارزشمند در ویکی‌پدیا.

مقالات تخصصی زمینۀ کاری شما در ویکی‌پدیای فارسی

همانطور که گفتیم، وقتی که مقاله‌ای در زمینۀ یکی از بحث‌های تخصصی کار خود منتشر کردید، بد نیست اگر به صفحه ویکی‌پدیای آن هم نگاهی بیندازید و اگر مطلبی در آن جا افتاده بود (و شما در مقالۀ خود به آن پرداخته بودید)، این صفحه ویکی‌پدیا را کامل‌تر کنید و لینک سایت خود را به عنوان منبع قرار دهید. حتی هیچ بعید نیست که صفحه‌ای برای موضوع مورد نظر شما نباشد. در این حالت می‌توانید یک صفحه جدید برای این مطلب ایجاد کنید و تمام دانسته‌های خود را در صفحۀ ویکی‌پدیا وارد کنید.

البته پیشاپیش از شما خواهش دارم و به شما هشدار می‌دهم که با مطالب و لینک‌های بی‌ربط سعی در گرفتن بک لینک از سایت ویکیپدیا نکنید. اینکار نه تنها باعث هر چه بیشتر آلوده شدن فضای اینترنت می‌شود، بلکه باعث می‌شود سایت شما نزد کسانی که این مقاله را می‌خوانند، بدنام شود. به علاوه، هر لحظه ممکن است لینک شما توسط یک کاربر دیگر (که فهمیده شما فقط قصد اسپم کردن داشته‌اید) پاک شود و زحمات شما به هدر رود.

پس فقط وقتی در ویکی‌پدیا فعالیت کنید که راجع به یک موضوع، حرفی برای گفتن دارید، از آن مطمئنید و همین حرف شما در مقاله‌ای که به عنوان منبع ذکر می‌کنید وجود دارد.

درست است که با این کار شما تنها یک لینک به صورت nofollow به دست خواهید آورد، اما خب همین کار نیز در طولانی‌مدت تاثیر خوبی بر سئوی سایت شما خواهد گذاشت.

لینک‌های شکسته ویکی‌پدیا را احیا کنید

نکته حرفه‌ای: بعضی مواقع هم وجود دارد که شما به صفحه ویکی‌پدیای مربوط به مقاله خود رجوع می‌کنید و متوجه می‌شوید که با وجود کامل بودن مطلب، یک لینک خراب در بین منابع وجود دارد. در این حالت (اگر مقاله شما مرتبط است) می‌توانید این لینک خراب را با آدرس مقاله خود جایگزین کنید تا هم به ویکی‌پدیا لطفی کرده باشید و هم یک بک لینک برای خود ساخته باشید.

مطالب قدیمی وب سایت خود را به روزرسانی کنید و دوباره منتشر نمایید

شاید عجیب باشد، اما بروزرسانی یک مطلب قدیمی می‌تواند در افزایش ترافیک جستجو و جذب کاربران بیشتر تاثیر زیادی داشته باشد. یک مثال از موفقیت این تکینک سئو، مربوط به یکی از تجارب وب‌سایت بک‌لینکو است. با استفاده از این روش، وب‌سایت بک‌لینکو توانست ۱۱۳% ترافیک بیشتری را به سمت مطلب خود روانه کند. داستان از چه قرار بود؟ طبق گفته‌های این سایت، سال گذشته یک ایمیل از طرف شخصی به نام “امیل” برای مدیریت سایت ارسال شد. این فرد توانسته بود با استفاده از کمک‌های سایت بک‌لینکو در یکی از مقالات خود رتبه اول گوگل را کسب کند. سایت بک لینکو چه کرد؟ برای نوشتن داستان امیل، یکی از مطالب قبلی خود را ویرایش داد و آن را بروز کرد. شما می‌توانید مقاله اصلی را در زیر ببینید:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

مدیر بک‌لینکو این مطلب را ویرایش داد و در آن از این داستان موفقیت گفت. به علاوه تصاویر مختلفی از آمار و ارقام مربوط به این قضیه را هم در پست خود گنجاند. به این ترتیب توانست با صرف کمی وقت، یکی از مطالب قدیمی خود را برای گوگل و همینطور کاربران جدیدش بروزرسانی کند. البته، او به همین کار اکتفا نکرد و با استفاده از ایمیل و شبکه‌های اجتماعی این موضوع را به اطلاع کاربران خود رساند. تصویر مقاله ادیت شده را می‌توانید در زیر ببینید:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

 

نتیجه چه بود؟ آمار بازدیدکنندگان از این مطلب ۱۱۱٫۳۷% (یعنی چیزی بیش از دو برابر) افزایش یافته بود و از ۵ هزار به ۱۰ هزار رسیده بود:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

پس اگر شما مطالبی دارید که دارای محتوای غنی هستند و می‌خواهید آنها را با کاربران جدید خود به اشتراک بگذارید، بی‌خود شک نکنید. گرد و خاک را از روی این مطالب پاک کنید و آنها را بروزرسانی نمایید تا هم در رتبه گوگل و هم در ترافیک سایت خود تغییری ایجاد نمایید.

ما در یکی دیگر از مطالب نوین، بیشتر در مورد بروزرسانی محتوای قدیمی و تاثیر آن بروی سئو سایت صحبت کرده‌ایم. پس اگر دوست دارید بیشتر در این مورد بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این مطلب بروید.

برای ساخت عناوین و تگ های جذاب از گوگل کمک بگیرید

بر کسی پوشیده نیست که عناوین و تگ های جذاب و متقاعد کننده، کلیک های بیشتری را در نتایج جستجو (یا همان SERPS) دریافت می‌کنند. و اگر یک عنوان جذاب داشته باشید که افراد بسیاری بروی آن کلیک کنند، به تدریج می‌توانید به یکی از لینک‌های برتر یک جستجو صعود کنید. حال این سوال پیش می‌آید که: چگونه می‌توان بفهمید که مردم بر روی چه چیزی کلیک می‌کنند؟

پاسخ بسیار ساده است: کلمه کلیدی مطلب خود را مشخص کنید. سپس خود این کلمه و عبارات مرتبط با آن را جستجو کنید و به نتایج (هم نتایج طبیعی و هم تبلیغات Adwords) دقت کنید. ببینید کدام نتایج در رتبه‌های اول نمایش داده می‌شوند. این همان نتایجی هستند که کاربران در این جستجو به دنبالشان هستند و بروی آنها کلیک می‌کنند. همین موضوع تا حدی در مورد تبلیغات گوگل هم صادق است. شرکت‌هایی که به طور مرتب در گوگل تبلیغ می‌کنند، تمام مدت مشغول بهینه‌سازی تبلیغ خود برای دریافت کلیک‌های بیشتر هستند. پس بعید نیست که شما بتوانید یک متن خوب را از این طریق پیدا کنید که کلیک‌های بسیاری بخورد. (البته به شرط آنکه تبلیغات یک جستجو زیاد باشد).

البته، من شکی ندارم که در جستجوهای انگلیسی (که نویسندگان آنها همیشه مشغول بهینه‌سازی و آزمایش عنوان های جدید هستند) می‌توان نتایج بهتری نسبت به جستجوهای فارسی پیدا کرد. اما همین بررسی ساده می‌تواند حتی یک فرصت باشد تا بتوانید عنوانی بهتر از سایرین پیدا کنید و گوی سبقت را از آنها بربایید.

برای مثال، فرض کنیم که شما می‌خواهید مطلبی با کلمه کلیدی glass water bottles” در وبلاگ خود منتشر نمایید. در ابتدا می‌بایست نگاهی به کلمات کلیدی تبلیغات ادوردز بیاندازید:

سعی کنید عباراتی را بیابید که با کلمه کلیدی شما همخوانی دارند و توصیف خوبی از محصول شما هستند. به عنوان مثال برای “glass water bottles” یا همان بطری آب معدنی ما عبارات زیر را داریم:

  • بدون ترکیب بیسفونل (BPA-free)
  • برای رفع تشنگی (Keep you hydrated)
  • مدت دار (Durable)
  • امکان استفادۀ دوباره (Reusable)

شما می توانید با استفاده از این عبارات کلیدی، عنوان و تگ description خود را این گونه بنویسید:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

همانطور که می بینید، این تگ شامل کلماتی است که تاثیر آنها اثبات شده است و کلیک‌ها را به خود جذب می‌کنند. جمله ای که در مثال می‌بینید تمام ۴ عبارت موجود در بالا را دارد.

در وب سایت AllTop لینک های درجه یک پیدا کنید

چقدر خوب می‌شد اگر فهرستی به روز از وبلاگ‌هایی که در حوزه تجاری شما فعالیت می‌کردند وجود داشت و شما فرصت داشتن لینکی با کیفیت را در اختیار داشتید؟ خبر خوبی برایتان دارم. چنین وب سایتی وجود دارد و نام آن AllTop است.

وب سایت AllTop در واقع وب‌سایتی جدید و یک فهرست راهنما است که بهترین وبلاگ های موجود برای هر صنعت به صورت دسته بندی شده در آن قرار دارد. برای آنکه وبلاگ های موجود در حوزۀ فعالیت خود را پیدا کنید، کافیست به صفحه نخست آن بروید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید.

حتما بخوانید:  تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

سپس، دسته بندی ای پیدا کنید که با موضوع وب سایت شما در ارتباط باشد.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

در این مرحله، وب سایت AllTop به شما گلچینی از فهرست وبلاگ های مرتبط با کسب و کار شما را در اختیارتان قرار می‌دهد:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

اکنون فهرستی از بهترین وبلاگ های مرتبط با تجارتتان در اختیار شماست. و این وبلاگنویسان دقیقاً همان افرادی هستند که شما باید با آن ها روابط خوبی را برقرار کنید.

  

از محتواهایی که بر روی سود متمرکز هستند استفاده کنید

بیاید رو راست باشیم. تولید محتوای بیشتر وب سایت ها بسیار ضعیف است.  به همین دلیل تمام استراتژی بازاریابی محتوا همۀ ما تقریباً ۱۰۰ مطلب راجع به “هزار فیلمی که قبل از مرگ باید دید” یا “نکات مهمی که در طراحی سایت باید دانست” را خوانده ایم یا حداقل لینک آنها را در جایی دیده ایم.

حال شما چگونه می توانید در گزینش محتوای خود بهتر از دیگران عمل کنید؟ راهکار آن ساده است. کافیست از روش گزینش محتوای متمرکز بر روی سود استفاده کنید.

گزینش محتوای متمرکز بر سود (Benefit-Focused Content Curation) شبیه به دیگر انواع گزینش و ساماندهی محتواست و فقط از یک نظر متفاوت است: گزینش محتوای متمرکز بر سود بر روی نتایجی که مخاطبان و مشتریان می خواهند تمرکز دارد.

مطمئناً می خواهید مثالی در این زمینه به شما ارائه کنیم. در زیر مثالی از مقاله ای به نام لینک سازی: راهنمای قطعی را مشاهده می کنید.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

این مقاله توانست ۱۱۶ هزار بازدید کننده را از طریق فروم ها، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و موتورهای جستجوگر به سمت خود جذب کند:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

ناگفته نماند که طراحی این راهنما و ارتقا آن مدیون موفقیت آن است. اما همه چیز از سازماندهی و ترتیب بندی خود محتوا شروع شد. چیزی که گزینش و ترتیب بندی این راهنما را خاص می کند این است که بر اساس سود سازماندهی شده است و نه بر اساس موضوع. به عنوان مثال، عنوان فصل دوم این مقاله “چگونه با استفاده از بازاریابی محتوا لینک های درجه ۱ بگیریم؟” است.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

نکتۀ مهم: عنوان آن بخش، “فصل دوم: بازاریابی محتوا” نیست و دیگر بخش های این فصل نیز از همین فرمول استفاده می کنند.

حال چرا این نکته اهمیت دارد؟

هنگامی که شخصی فهرستی از لینک های گزینش شده را مشاهده می کند فوراً از خود می پرسد “این فهرست چه سودی برای من دارد؟” و هنگامی که شما محتوای خود را بر اساس نتایج و منافع هدف بندی کنید، جواب این سوال کاملاً واضح خواهد شد.

به عبارت دیگر، پاسخ به سوال “این فهرست چه سودی برای من دارد؟” محتوای شما را بسیار ارزشمندتر از فهرستی ۱۰۰تایی می کند.

لینک گرفتن از وب سایت های معتبر

با وجود الگوریتم های “هامینگ برد” و “پنگوئن”، راحت می توان الگوریتم پرقدرت Hilltop را که گوگل در سال ۲۰۰۳ از آن استفاده می کرد، از یاد برد.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

علی رغم اینکه بیشتر از ده سال است که از تاریخ الگوریتم “هیل تاپ” می گذرد، این الگوریتم نقش مهمی در دستاوردهای امروزی موتورهای جستجوگر ایفا کرد. Hilltop در واقع روش سیگنال دهی برای سئو است که به گوگل اطلاع می دهد یک صفحه منبع (hub) اطلاعات است یا خیر. خب، سوال اینجاست که گوگل از کجا می فهمد کدام صفحه منبع اطلاعات است؟

پاسخ ساده است: منبع اطلاعات بودن هر صفحه از کیفیت و ارتباط موضوعی لینک های دریافتی مشخص می شوند.

اگر در این باره کمی فکر کنید، متوجه می شوید که کاملاً درست است. صفحاتی که شما از آنها بک لینک دریافت می کنید، نشان دهندۀ موضوع صفحۀ وب سایت شما هستند. و همچنین صفحاتی که به منابع مفید و مطمئن لینک شده باشند، بهتر از وب سایت هایی که تنها به صفحات خودشان لینک شده اند، بهتر عمل می کنند.

به عبارت دیگر، صفحاتی که از منابع مطمئن و مفید لینک می گیرند خود را به عنوان منبع اطلاعاتی بزرگی به گوگل معرفی می کنند. در واقع، یک تحقیق جدید نشان داد که رابطه بسیار قوی بین رتبه وب سایت در گوگل و لینک های خروجی آن وجود دارد.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

نکتۀ مهم: برای هر مطلبی که منتشر می کنید، حداقل از ۳ منبع مطمئن لینک های مرتبط و با کیفیت لینک بگیرید. این کار به گوگل می فهماند که وب سایت شما منبع اطلاعاتی برای Hilltop است.

صفحات وب سایتتان درصفحه ۲ یا ۳ نتایج گوگل قرار دارند را تقویت کنید

مطمئن نیستم بتوانم به شکل دیگری این مسئله را توضیح دهیم: اگر صفحه ای از وب سایت شما در صفحۀ ۲ یا ۳ نتایج جستجوی گوگل قرار دارد…ممکن است که در صفحۀ ۵۸ نیز قرار داشته باشد. خب شما چگونه می توانید این صفحات را ارتقا دهید تا به صفحۀ اول برسند؟ از یکی از محبوبترین تکنیک های سئوی تاریخ استفاده نمایید: چند لینک داخلی بر سر راهشان قرار دهید!

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

روند اجرای این کار ۳ مرحله دارد:

مرحله اول: از Google Search Console برای یافتن کلمات کلیدی موجود در صفحۀ ۲ و ۳ نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید. برای یافتن آنها کافیست که به حساب خود در Google Search Console وارد شوید و مسیر زیر را طی نمایید:

Search Traffic –> Search Analytics

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

مطمئن شوید که گزینۀ “position” را انتخاب کرده اید. به این ترتیب شما می توانید میانگین رتبه برای هر کلمه کلیدی را مشاهده نمایید.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

سپس نتایج را بر اساس موقعیت “position” مرتب سازی کنید:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

بعد به دنبال کلمات کلیدی باشید که میانگین رتبه شان در گوگل بین ۱۱ تا ۳۰ است. اگر لینک صفحۀ شما در صفحۀ ۲ یا ۳ گوگل کلیک می خورد، مطمئن باشید که کلمه کلیدی ارزشمندی در آن صفحه نهفته است.

برای مثال، یکی از صفحات وب سایت Backlinko برای کلمه کلیدی SEO checklist در رتبه ۱۲ گوگل قرار دارد. با اینکه این وب سایت در صفحۀ دوم گوگل است، ماهانه بیش از ۲۴ کلیک و ۲،۷۹۲ ایمپرشن از آن کلمه کلیدی دریافت می کند:

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

همانطور که می بینید گوگل پیشنهاد می کند که با پرداخت ۵ دلار در ماه، می توان ۷۲۰ کلیک برای آن صفحه دریافت نمود.

19 تکنیک سئو که می توانید برای وب سایت خود به کار بگیرید

مرحله دوم: صفحات معتبر وب سایت خود را بشناسید

شما می توانید با استفاده از ahrefs به راحتی صفحات معتبر وب سایت خود را بشناسید و آن ها را ارتقا دهید. تنها کافیست آدرس وب سایت خود را در ابزار جستجوی موجود در ahrefs وارد کنید و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.