X
تبلیغات
رایتل

باورهای اشتباه درباره سئو

شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:41

من به شخصه به مفهوم سئو و بهینه سازی سایت علاقمندم و سعی می کنم بیشتر مقالاتم درباره  سئو و راهکارهای صحیح آن باشد. بسیاری از مشتریانی که با ما تماس می گیرند با مفهوم سئو و بهینه سازی سایت آشنایی کمی دارند یا تصورات نادرستی درباره آن دارند (برای نمونه در مقاله پیشین درباره سئو تضمینی و باور نادرست بیشتر افراد در این زمینه صحبت کردم).

این مشتریان معمولاً آدم های خوبی هستند و زمانی که برای آنها درباره سئو توضیح می دهیم، علی رغم درک ناقص از صحبت های ما سعی می کنند با لبخند صحبت های ما را تایید کنند. عده ای از آنها نیز با رویی باز از ما می خواهند که وضعیت سئوی وب سایت شان را بررسی کنیم.

در طرف دیگر ماجرا، عدۀ دیگری قرار دارند. این افراد با مفهوم سئو آشنایی دارند و از اهمیت آن کاملاً مطلع هستند، اما اطلاعاتی که در اختیار دارند تا حد زیادی نادرست است. آنها با مفهوم سئو به عنوان یک افسانه نگاه می کنند و همواره تاکید دارند که سئو آن چیزی نیست که شرکت هایدیجیتال مارکتینگ ارائه می کنند. البته باید گفت که فعالیت اسپم گونه بسیاری از متخصصان سئو و تجربیات بد گذشته نیز در شکل گیری این طرز تفکر چندان بی تاثیر نبوده است.

در این مقاله قصد دارم تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو را برایتان نام ببرم. این باورهای نادرست باعث شده است تا صاحبان کسب و کارها اجازه ندهند تجارتشان با تمام قدرت در دنیای دیجیتال فعالیت کند. پس برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را برای وب سایت خود به دست آورید، باید این باورهای اشتباه درباره سئو و بهینه سازی سایت را بشناسید.

سئو کلاهبرداری است

اولین تفکر اشتباه درباره سئو مربوط به افرادی است که باور دارند سئو کلاهبرداری است. این افراد تصور می کنند یک وب سایت به خودی خود در نتایج جستجو ظاهر می شود. این در حالی است که گوگل همواره در جهت بهبود وضعیت رتبه بندی سایت ها تلاش می کند.

سئو کلاهبرداری نیست

تصویر بالا، اسکرین شاتی از روند رو به رشد ترافیک صفحه اصلی وب سایت Moz است. به دست آوردن چنین آماری برای افرادی که به درستی بر روی سئو و بهینه سازی سایت شان سرمایه گذاری کرده اند، چندان دور از ذهن نیست.

متاسفانه، بسیاری از وب سایت ها با شرکت های سئوی مبتدی همکاری داشته اند، سئوکارانی که علی رغم دریافت مبلغ زیاد نتوانسته اند ترافیک قابل قبولی را به  این وب سایت ها روانه کنند. اگر شما ماهانه مبلغ ۱ میلیون تومان بابت به دست آوردن رتبه یک گوگل برای یک کلمه کلیدی کم رقابت پرداخت می کنید، مطمئن باشید که سئوکار مورد نظر فردی کلاهبردار است.

عموماً افرادی که باور دارند سئو کلاهبرداری است، کسانی هستند که تمایل داشتند با تلاش کم و در مدتی کوتاه به نتایج خارق العاده دست یابند. شاید نمونه های انگشت شماری باشند که توانسته اند با این معیارها در سئو و بهینه سازی سایت موفق عمل کنند، اما باید بدانید که سئوی اصولی به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد و اگر به درستی انجام شود علاوه بر افزایش ترافیک، مزایای دیگری نیز به همراه دارد.

گوگل خودش می فهمد!

در جواب این افراد باید بگویم: نه. متاسفانه گوگل به خودی خود متوجه نمی شود.

زمانی که وب سایت تان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنید و همه چیز را به موتور جستجوی گوگل واگذار کنید، شک نکنید که با چنین نتایجی روبرو خواهید شد:

گوگل خود به خود سئوی سایت شما را درک نمی کند

این افراد تصور می کنند با ساخت هزاران URL و قرار دادن آنها در دسترس خزنده های گوگل، وب سایت شان به صورت معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقمند قرار می گیرد. این وبمسترها توقع دارند موتورهای جستجوگر همۀ کارها را برایشان انجام دهند.

فراموش نکنید که گوگل باهوش است، اما معجزه‌گر نیست!

نکته ای که در این جا فراموش شده این است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو سعی می کنند برای ارزیابی کیفیت محتوای یک سایت رفتار کاربران را بررسی کنند. مطمئناً هیچ کاربری نه تنها بین میلیون ها محتوای تکراری جستجو نمی کند، بلکه به معیارهای رتبه بندی انسانی مانند بک لینک نیز اعتماد نمی کند.

هر صفحه ای که در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد باید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فنی ارزشمند و با کیفیت باشد. اگر وب سایت شما چنین معیارهایی را ندارد، بدانید در بازی شرکت کرده اید که احتمالاً در آن بازنده خواهید بود.

یک بار سئو انجام داده ایم، دیگر به آن نیاز نداریم!

یکی دیگر از باورهای غلط درباره سئو، تصور دائمی نبودن سئو است. مشاهدۀ افت ترافیک وب سایت بسیار ناراحت کننده است، اما زمانی که دست از تلاش کردن برداشتید باید منتظر چنین اتفاقی می بودید. تداوم بهینه سازی سایت امری ضروری است زیرا:

  • بسیاری از لینک ها تاریخ مصرف دارند.
  • گوگل به بروزرسانی محتوای سایت شما اهمیت می دهد.
  • الگوریتم های موتورهای جستجو، مدام در حال تغییر و توسعه هستند.
  • رقبای تجاری تان بر روی سئو و بهینه سازی سایت شان تمرکز دارند.
  • بسیاری از محتوای وب سایت شما دیگر معتبر نیستند.
  • و …

انجام یکبار سئو کافی نیست

البته برای بسیاری از کسب و کارها که اینترنت منبع اصلی درآمدشان نیست، سئوی مداوم امری ضروری نیست. برای مثال یکی از دوستان من برای فروشگاه آجیل فروشی خود وب سایتی را راه اندازی کرده است. مطمئناً او بیشتر از نیازش مشتری دارد و تنها چیزی که می خواهد این است که کاربران اینترنت با جستجوی کلمه کلیدی آجیل فصیحی، وب سایت او را مشاهده کنند. بنابراین اگر وب سایت او تنها ۱ یا ۲ بار در سال بروزرسانی شود، برایش کافیست. اما افرادی که منبع اصلی درآمدشان از اینترنت است (مثل من!)، باید به صورت مداوم به وضعیت سئوی سایت شان رسیدگی کنند.

به دنبال افزایش ورودی گوگل خود هستید؟!

ما دانش و تجربه لازم برای افزایش رتبه گوگل شما را در اختیار داریم و می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

خدمات سئو 
021-63404 داخلی 3

لینک بیلدینگ مرده است

زمانی که جان مولر، مدیر ارشد گوگل، بیان کرد لینک بیلدینگ روشی است که باید از آن پرهیز کرد،  بسیاری از وبمسترها گفتۀ او را اینطور برداشت کردند که لینک سازی بد است و باعث می شود وب سایتشان توسط گوگل جریمه شود.

در حقیقت، چیزی عوض نشده است و الگوریتم های موتورهای جستجو هنوز هم به اعتبار لینک ها و انکر تکست ها اهمیت می دهند. هنوز هم لینک بیلدینگ کلاه سفید، یکی از روش های  بازاریابی اصولی است که گوگل به آن بها می دهد.

باید گفت جان مولر در آن جمله، به روش های لینک بیلدینگ کلاه سیاه اشاره کرده است. گوگل، موتور جستجوی هوشمندی است و می تواند لینک هایی که در صفحات نامرتبط و نامعتبر ایجاد شده اند را تشخیص دهد. همچنین، گوگل به شدت با لینک های کم کیفیت برخورد می کند.

اگر می خواهید درباره لینک بیلدینگ کلاه سفید بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنم سری مقالات آموزش لینک بیلدینگ نوین را مطالعه کنید.

می خواهم برای “یک کلمه کلیدی” رتبه اول گوگل باشم

اگر درباره سئو کمی بیشتر بدانید، در خواسته های خود تجدید نظر می کنید.

بگذارید این بخش را با یک مثال توضیح دهم: وب سایت Moz، وب سایت بسیار معتبری در زمینه سئو است. سایت Moz برای عبارت Seo در رتبه ۲ یا ۳ نتایج جستجوی گوگل قرار دارد و ترافیک قابل توجهی را از این کلمه کلیدی دریافت می کند، اما این ترافیک در مقایسه با ترافیکی سایت Moz از کلمات کلیدی طولانی دریافت می کند ناچیز است.

کلمات کلیدی طولانی ترافیک بالایی به سمت شما جذب می کنند

آمار مرتبط با وب سایت Moz

واقعیت این است زمانی که برای یک موضوع، محتوای طولانی تولید می کنید از کلمات کلیدی طولانی ترافیک بیشتری دریافت می کنید. اهمیت کلمات کلیدی طولانی در این است که دقیقاً با نیازها و جستجوهای کاربران مطابقت دارند. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم بیشتر از گذشته بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید.

گوگل از سئو متنفر است

برخی از افرادی که درباره سئو اطلاعات کافی ندارند، تصور می کنند گوگل از سئو متنفر است. در حقیقت باید گفت که گوگل با سئو رابطه بسیار نزدیکی دارد.

گوگل بارها درباره سئو عنوان کرده است که بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می تواند رتبه یک سایت را افزایش دهد و بسیار از شرکت های سئو، خدمات بسیار مفیدی را ارائه می کنند. در جایی دیگر، گوگل بیان کرده است:

اگر می خواهید برای وب سایت خود یک متخصص سئو استخدام کنید، هرچه زودتر دست به کار شوید به نفع تان خواهد بود.

از طرف دیگر، گوگل راهنمای سئوی مخصوص خود را منتشر کرده است. گرچه اکنون این راهنما کمی قدیمی شده است، با این حال گوگل در این راهنما، وبمسترها را به استفاده از تکنیک های سئو ترغیب می کند.

همچنین، ابزار گوگل آنالیز گزارش ها و آمارهای مرتبط با سئو را در اختیار وبمسترها قرار می دهد.  بنابراین گوگل چگونه می تواند از سئو متنفر باشد؟

البته باید گفت، گوگل همان طور که وبمسترها را به سئو و بهینه سازی دعوت می کند، به همان میزان از روش های کلاه سیاه و اسپم گونه نفرت دارد. روش هایی که گوگل از آنها متنفر است، همان روش هایی هستند که سعی دارند موتور جستجو را فریب دهند و با ارائه گزارش های دروغین به رتبه های بالای گوگل دست یابند.

در حقیقت، این تفکر نادرست که گوگل از سئو متنفر است، در ذهن کسانی شکل گرفته است که تفاوت بین سئوی خوب با اسپم را متوجه نمی‌شوند.

سئو مرده است زیرا گوگل به همه چیز پاسخ می دهد

برخی اوقات که در نوار جستجوی گوگل سوالی را تایپ می کنیم، گوگل به جای نمایش یک لینک، به سوال ما پاسخ می دهد. برای مثال اگر درباره آب و هوا، ترانه یا یک فیلم در گوگل جستجو  کنید، گوگل به شما پاسخی دقیق می دهد.

گوگل به سوالات کاربران پاسخ نمی دهد بلکه سئو این کار را می کند

با وارد کردن “کارگردان فیلم راننده تاکسی کیست؟“، نام و تصویر مارتین اسکورسیزی به شما نمایش  داده می شود.

البته این قابلیت در زبان فارسی با نقص هایی روبرو است:

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.