X
تبلیغات
رایتل

به بازگشت سرمایه در سایتتان دقت کنید

شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:43

اما هر هزار تومانی که یک کسب و کار کوچک خرج تبلیغات خود می‌کند، باید تبدیل به سود شود و در غیر این صورت، بقای این کسب و کار در خطر خواهد بود. بنابراین، چنین کسب و کاری باید  بتواند در سریع‌ترین حالت ممکن، میزان موفقیّت تبلیغات خود را اندازه بگیرند. که یعنی لازم است با یکی از داده‌های آماری مهم به اسم نرخ بازگشت سرمایه و طریقۀ محاسبه آن آشنا باشد.

بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

برای اینکه دقیقاً بفهمید که بازاریابی شما چقدر موثر است، می‌بایست مقدار بازگشت سرمایه (که به انگلیسی Return on Investment یا به اختصار ROI خوانده می‌شود) در تبلیغات خود را اندازه بگیرید. همانطور که احتمالاً تا الان دیگر فهمیده‌اید، ROI به معنی نرخ پول به دست آمده نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده است.

marketing-return-on-investment

بگذارید با ذکر یک مثال به موضوع نگاه کنیم: شرکت شما در زمینه تعمیرات قطعات سخت‌افزار فعالیّت دارد و میانگین سود خالص کسب و کارتان بابت هر مشتری، ۵۰ هزار تومان است. اما در حال حاضر مشتریان زیادی ندارید. بنابراین برای اینکه بتوانید مشتری جذب کنید، یک تبلیغ ۲۵۰ هزار تومانی در روزنامه چاپ می‌کنید. با این حساب، اگر بخواهید سر به سر هزینه‌ها را رد کنید، به چند مشتری نیاز دارید؟ پنج تا. اما مشخصاً همینکه بتوانید هزینه و سود را سر به سر کنید، کافی نیست. چون به معنی آن است که بازگشت سرمایه شما ۰% بوده است. پس برای اینکه بازگشت سرمایه داشته باشید، باید بیشتر از پنج مشتری بدست آورید.

بدست آوردن نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

یک فرمول ساده برای بدست آوردن ROI را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

roi-calculation

پس در مثالی که آوردیم، اگر شما بتوانید با تبلیغ خود ۶ کار تعمیر بگیرید و در نتیجه ۳۰۰ هزار تومان سود کنید، فرمول شما این شکلی خواهد بود:

(۳۰۰ – ۲۵۰) / ۲۵۰ = ۰٫۲

درست است. با گرفتن شش کار،شما سود کرده‌اید و بازگشت سرمایه شما معادل ۲۰% بوده است. اما اگر فقط ۴ کار بگیرید:

(۲۰۰ – ۲۵۰) / ۲۵۰ = – ۰٫۲

این یعنی تبلیغ شما (حداقل به صورت مستقیم) بازگشت سرمایه نداشته و به ضررتان تمام شده است.

با همین فرمول ساده می‌توان ارزیابی خوبی از نتیجۀ روش‌های بازاریابی مختلف داشت و آنها را برای یافتن بهترین راهکارهای تبلیغاتی با هم مقایسه کرد.

البته لازم است به این نکته دقت داشته باشید که در این فرمول، فرض ما بر آن است که شما هزینه‌های تولید و عرضه محصول یا خدمات خود را از کل سود کم کرده‌اید و در نتیجه سود خالص از تبلیغ را بدست آورده‌اید. ولی اگر قرار باشد، این هزینه‌ها را هم در فرمول خود در نظر بگیریم،  آنوقت معادله ما به شکل زیر در خواهد آمد:

roi-calculation-2

مقایسه روش‌های تبلیغاتی مختلف با نرخ بازگشت سرمایه

بیایید به داستان خودمان برگردیم. خب، شما در یک روزنامه تبلیغ دادید و توانستید ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشید. اما بد نیست قبل از آنکه به طور جدی‌تر بر روی تبلیغات در روزنامه‌ تمرکز کنید، یک روش دیگر را هم امتحان کنید: مثلاً تبلیغات گوگل را. شما ۴۰۰ هزار تومان بر روی تبلیغات گوگل سرمایه‌گذاری کردید و در نهایت توانستید ۱۲ مشتری پیدا کنید. پس:

(۶۰۰ – ۴۰۰) / ۴۰۰ = ۰٫۵۰

این یعنی، بازگشت سرمایه تبلیغ گوگل برای شما ۵۰% بوده است و تبلیغات گوگل دو برابر موثرتر از  تبلیغات روزنامه‌ای عمل کرده است. به این ترتیب شما متوجه می‌شوید که بهتر است بیشتر هزینه بازاریابی خود را صرف این روش کنید.

تا به حال آمار وبسایت خودتون رو تحلیل کردید؟!

با تحلیل و بررسی آمار وبسایتتون به خیلی مسائل میتونید دست پیدا کنید و پایه، اساس وبسایتتون رو بهتر کنید.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر... 
021-63404 داخلی 3

پس به هیچ‌وجه نباید تاثیر تحلیل نرخ بازگشت سرمایه در کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی تبلیغات خود را دست کم بگیرید و حتماً این متغیر را اندازه‌گیری کنید.

marketing_roi

سختی‌های اندازه‌گیری دقیق بازگشت سرمایه

البته، اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه هم پیچیدگی‌های خودش را دارد که باعث می‌شود هیچوقت نتوانیم دقیقاً ROI بازاریابی خود را مشخص کنیم. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • وقتی یک مشتری از طریق تبلیغ شما جذب می‌شود، ممکن است خدمات شما را به دوست خود معرفی کند (که یعنی بازاریابی دهان به دهان). اما لحاظ کردن سود حاصل از این مشتری در نرخ بازگشت سرمایه، کار را کمی دشوار می‌کند.
  • تاثیر برخی روش‌های تبلیغاتی را نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری کرد. یعنی هدف برخی از تبلیغات شما اصلاً این نیست که مشتری مستقیماً تماس بگیرد و در نتیجه، باید راهی دیگر  برای اندازه‌گیری آنها پیدا کنید.
  • اگر بخواهیم سخت‌گیرانه به موضوع نگاه کنیم، لازم است هزینۀ وقت صرف شده توسط کارمندان را نیز در محاسبه خود لحاظ کنیم.
  • و اما مهمترین مساله در اندازه‌گیری بازگشت سرمایه این است که در بسیاری موارد، این فقط یک شیوه بازاریابی نیست که مخاطب را جذب می‌کند. بلکه مجموعه‌ای از شیوه‌های بازاریابی مختلف است.

نقش مسیر تبدیل کاربر به مشتری در ROI

در تحلیل تخصصی ROI، شما باید بتوانید نقاط مواجهه مشتری را به درستی شناسایی و آنها را اندازه بگیرید. بیایید مساله را با یک مثال بررسی کنیم:

تبلیغات روزنامه شما توانست ۶ مشتری جدید برای کسب و کارتان به وجود آورد. یکی از این مشتری‌ها، خدمات شما را به دوست خود معرفی می‌کند. این دوست در گوگل جستجو می‌کند، بر روی تبلیغ گوگل شما کلیک کرده و به سراغ وب‌سایت کسب و کارتان می‌آید، اما خرید خود را انجام نمی‌دهد. با اینحال، فردای همان روز، تبلیغ شما را در یک سایت دیگر می‌بیند و اینبار تصمیم می‌گیرد فرآیند خرید را کامل کند. حالا به من بگویید که دقیقاً کدام روش بازاریابی باعث جذب این مشتری شده است؟

خب، در چنین شرایطی، یک نگاه خوب برای تقسیم اعتبار این است که: اولین مواجهه و آخرین مواجهه از اعتبار بالایی در تبدیل کاربر برخوردار باشند، اما قدم‌های میانی نیز عوامل موثری در نظر گرفته شوند.

مزایای اندازه‌گیری دقیق بازگشت سرمایه

اما این بررسی دقیق‌تر ROI چرا به سود شماست؟ ساده است. چون با بررسی دقیق‌تر نرخ بازگشت سرمایه، شما می‌توانید جوابی برای تمام سوالات زیر پیدا کنید:

  • کدام فعالیت‌های بازاریابی بیشترین پتانسیل را برای بازگشت سرمایه کوتاه‌مدت و کدام برای بلند‌مدت داشته‌اند؟
  • تاثیر بازاریابی دهان به دهان در رشد کسب و کار شما تا چه حد است؟
  • ارزش طولانی‌مدت یک مشتری چقدر است؟
  • مشتریان شما بیشتر با روش‌های بازاریابی مستقیم (مثل ارسال نامه، برگزاری سمینار و …) ارتباط برقرار می‌کنند یا روش‌های بازاریابی نرم و تصویری (مثل بروشور، وب‌سایت و …)؟
  • و …

اندازه‌گیری دقیق‌تر ROI به لطف گوگل آنالیز

همانطور که دیدید، اگر نرخ بازگشت سرمایه را به طور دقیق‌تری مشخص کنیم، می‌توانیم اطلاعات بسیار بیشتری را در مورد مشتری و ارزش او برای شرکتمان بدست آوریم. اما برای اینکار لازم است مسیر مشتری را با دقت بیشتری زیر نظر بگیریم و به علاوه، هزینۀ زمان مصرف شده توسط کارمندان شرکت را هم تا جای ممکن حساب کنیم.

البته شاید بررسی مسیر مشتری در بازاریابی آفلاین کار سختی باشد، چون معمولاً به صورت دستی است. اما در بازاریابی آنلاین، به لطف نرم‌افزارهای تحلیل‌گر آنلاین (از جمله و به خصوص گوگل  آنالیز) ما می‌توانیم نرخ بازگشت سرمایه را با دقتی واقعاً بالا بررسی نماییم.

هنگام استفاده از این نرم‌افزارهای تحلیلگر، معمولاً شما می‌توانید یک مدل برای اندازه‌گیری تاثیر هر قدم مشتری انتخاب کنید. این یعنی می‌توانید اعتبار فروش را به اولین یا آخرین مواجهه او با شرکت نسبت دهید یا این اعتبار را در بین قدم‌های مختلف تقسیم کنید.

conversion-attribution-model

نتیجهگیری

اینکه همیشه حواستان به بازگشت سرمایه یک تبلیغ باشد و آن را اندازه بگیرید، به شما کمک می‌کند که در طولانی‌مدت بهترین روش‌های تبلیغاتی را بشناسید و از هزینه‌های بازاریابی خود تا جای ممکن بکاهید.

تعریف کپی رایتینگ

شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:42

بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپی رایتینگ به کسانی بدهیم که می‌خواهند این صفحه را هر چه زودتر ببندند و بعد به سراغ داستان خودمان برویم.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ به معنای نوشتن متن تبلیغاتی یا همان متن فروش است. هدف شما از این متن آن است که خواننده را مجاب به کاری کنید. حال اینکار می‌تواند خرید محصول باشد، یا عضویت در خبرنامه یا تماس با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر.

با شخصیت اصلی داستان کپی‌رایتینگ ما آشنا شوید!

خب، حالا بگذارید شما رو با آقا فرهاد آشنا کنم:

copywriting

آقا فرهاد یک کسب و کار در زمینه فروش سیب‌زمینی رو اداره می‌کنه و درآمد خوبی هم از این طریق داره. برای همین هم به فکر گسترش کار خودش افتاده و به تازگی یک بخش فروش آنلاین هم برای کسب و کارش راه انداخته. copywriting2

اما همونطور که می‌دونید، فروش سیب‌زمینی به صورت اینترنتی چندان کار راحتی نیست. برای همین هم آقا فرهاد سعی کرده چند تا راهکار تبلیغاتی موثر برای سایت خودش پیش بگیره. بیایید با هم به چند تا از راهکارهای او نگاهی بیندازیم:

 

اما… هیچکدام از این روش‌ها بازگشت سرمایه زیادی برایش ندارند و هزینه‌ها هم به شدت بالا  هستند. بنابراین کم کم دارد از بازار آنلاین سیب‌زمینی نا امید می‌شود. تا اینکه…

آقا فرهاد و مهارت کپی رایتینگ (یا همان نوشتن متن تبلیغاتی موثر)

copywriting-advertising-sales-text-idea آقا فرهاد به صورت اتفاقی با یک وب‌سایت روبرو می‌شود که در مورد روش‌های نوشتن بهتر متن فروش و تبلیغاتی صحبت می‌کند. در یک مقاله این وبلاگ، او در مورد رفتار مصرف کننده می‌خواند و متوجه می‌شود که استفاده از عبارت “یک هزینه کوچک ۵۵ هزار تومانی” به جای “یک هزینه ۵ هزار تومانی” می‌تواند ۲۰% فروش را افزایش دهد. باور این موضوع برای فرهاد آقا سخت است. اما تصمیم گرفته که خودش تاثیر نوشتن متن خوب را امتحان کنید. پس از مشاوری خوب در زمینۀ نوشتن متن تبلیغاتی می‌خواهد که به او در یادگیری کپی رایتینگ کمک کند.

به این ترتیب است که او نکات بسیاری را در این زمینه یاد می‌گیرد. مثلاً می‌فهمد که فرق بین تولید محتوا با کپی رایتینگ دقیقاً چیست.

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟

copywriting-content-marketing-undecidedخب، مساله برای آقا فرهاد زود حل می‌شود:

در تولید محتوا هدف شما این است که با تولید محتوای مرتبط و مفید به کاربران خود در تصمیم‌گیری کمک کنید و خوانندگان بیشتری را جذب کنید. یعنی تمرکز بروی جذب کاربر است. اما در کپی رایتینگ تمرکز شمامتقاعد کردن مشتری است. پس

  • تولید محتوا شامل وبلاگ‌نویسی، ایجاد پادکست و خبرنامه ایمیلی می‌شود.
  • اما کپی رایتینگ بیشتر به متن صفحات فروش و تبلیغات شما مربوط می‌شود.

با اینحال این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و برای آنکه آقا فرهاد بتواند از پس تمام کارهای بازاریابی محتوا بر بیاید، لازم است با تکنیک‌های کپی رایتینگ هم آشنا باشد. (ما در وبلاگ خود هر دو بخش کپی رایتینگ و تولید محتوا را به عنوان زیر مجموعه‌ای از دسته بازاریابی محتوا در نظر گرفته‌ایم.)

چگونه کپی رایتینگ در تولید محتوا تاثیر می‌گذارد؟

copywriting-advertising-sales-text-making-checklistآقا فرهاد تا حالا فکر می‌کرد همین که محتوای مفیدی را برای خوانندگان خود تولید کرده، کافی است. اما ناگهان متوجه می‌شود که چرا مطالب عالی وبلاگش، خواننده‌های زیادی را جذب نمی‌کند. مساله این است که او با تکنیک‌های کپی‌رایتینگ آشنایی نداشته و نمی‌دانسته چطور یک متن موفق بنویسد. او با یک لیست آشنا می‌شود که مشکلات احتمالی یک مطلب (حالا یا مطلب آقا فرهاد یا ما) در آن مطرح شده است:

  • ممکن است تیترهای شما حوصله‌سربر باشند.
  • تیترهایتان بیش از حد هوشمندانه باشند.
  • دقیقاً به سود محتوای خود برای مشتری فکر نکرده باشید.
  • محتوای شما حس صمیمیت و اعتماد ایجاد نمی‌کند.
  • یا اینکه یک فراخوان عمل (Call to Action) واضح و دقیق نداشته باشید.

و کپی رایتینگ دقیقاً همینجاست که وارد عمل می‌شود و به آقا فرهاد یاد می‌دهد چطور کاری کند که مخاطب حتماً مطلبش را بخواند و کاری که او می‌خواهد را انجام دهد. پس او متوجه شده که حتی فروش محتوا به مشتری هم می‌تواند بخشی از استراتژی کپی رایتینگ باشد.

محتوا پادشاه است! زمان برای تولید آن ندارید؟

ما با استراتژی محتوای درست و بر اساس کلمات کلیدی شما کار تولید محتوا را انجام می دهیم.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

تولید محتوا 
021-63404 داخلی 3

چه نکاتی در نوشتن متن تبلیغاتی اهمیّت دارند؟

copywriting-advertising-sales-text-consult-teaching

خب، آقا فرهاد با خواندن تمام مطالب کپی‌رایتینگ که توانسته در اینترنت پیدا کند، فهمیده که خودش و ما باید با متن تبلیغاتی خودمون بتونیم:

  • کاری کنیم مخاطب‌ با ما درگیر بشه… نه اینکه با نوشته‌های تبلیغاتی مزاحمش بشیم.
  • با سخاوت چیزی ارزشمند به خواننده ارائه بدیم… نه اینکه فقط با طمع ازش خواسته داشته باشیم.
  • کاری کنیم که بخواد از ما خرید کنند… نه زوری و با تحمیل… بلکه با تولید محتوایی که هم لذت بخشه و هم بهش کمک کرده.

دیگه وقتشه که آقا فرهاد این دانسته‌های خودش رو در عمل امتحان کنه.

روش اول: کپی رایتینگ در مکاتبه مستقیم

copywriting-advertising-sales-text-writing

خب برای شروع، آقا فرهاد تصمیم می‌گیره اصول کپی‌رایتینگ را در مکاتبه مستقیم با مخاطبان خود استفاده کنه تا ببینه تاثیر کپی‌رایتینگ واقعاً چقدره. خب مکاتبه مستقیم برای آقا فرهاد یعنی همان ایمیل‌های تبلیغاتی که برای افراد مختلف میفرسته.

متن ایمیل تبلیغاتی آقا فرهاد قبل از آشنایی با کپی‌رایتینگ

تا به اینجا او ایمیل‌هایی مشابه نمونه زیر می‌فرستاده و سعی می‌کرده از این طریق مخاطبش رو مجاب به خرید سیب‌زمینی کنه:

copywriting-advertising-sales-text-email-1
این ایمیل واقعاً حوصلۀ آدم رو سرررر می‌بره و معلومه که نمیشه ازش جواب گرفت.

copywriting-advertising-sales-text-angry-customerبه علاوه، اصلاً برای آقای پولپاروکن مفید نیست و فقط باعث آزارش میشه. در نتیجه این آقا هیچ جوابی بهش نمیده.

متن ایمیل تبلیغاتی آقا فرهاد بعد از آشنایی با کپی‌رایتینگ

حالا آقا فرهاد می‌دونه که چه چیزهایی در نوشتن یک متن فروش خوب موثر هستند. پس دوباره به سراغ ایمیل خودش میره و اون رو ویرایش میده تا این ایمیل رو دوباره برای آقای پولپاروکن بفرسته.

copywriting-advertising-sales-text-email-2

copywriting-advertising-sales-text-making-moneyبله، تمرکز این ایمیل جدید بر روی سود مخاطب هست و آقا فرهاد دیگه فقط از کسب و کار خودش تعریف نمی‌کنه. به علاوه، حتی یک فایل پی دی اف رایگان با کلی اطلاعات در مورد خواص سیب‌زمینی هم بهش ضمیمه کرده که می‌تونه برای برخی از خواننده‌ها جالب باشه.

copywriting-advertising-sales-text-happy-customerآقا فرهاد این ایمیل رو برای آقای پولپاروکن و ۹ نفر دیگه ارسال می‌کنه… و… بله… هم آقای جیب‌پرپول و هم چند نفر دیگه بهش جواب میدن.

با ارسال این ایمیل جدید، فروش به شدت زیاد شده… و تنها چیزی که آقا فرهاد تغییر داده، متن فروش ایمیل‌ها بوده.

و این… قدرت کپی رایتینگ است!

روش دوم: کپی‌رایتینگ سایت (یا نوشتن متن سایت) طبق اصول سئو

طبیعتاً آقا فرهاد توی تحقیقات خودش با مبحث سئو (SEO) هم آشنا شده و قصد داره توی  سایت خودش از تکنیک‌های تولید محتوا و کپی‌رایتینگ طبق اصول سئو استفاده کنه.

کپی‌رایتینگ بر طبق اصول سئو چیست و چگونه ممکن است؟

آقا فرهاد فهمیده که سئو واقعاً خیلی تخصصی نیست و کاملاً برعکس، واقعا ساده است. سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر (Search Engine Optimization) که در نتیجه‌اش، سایت آقا فرهاد بین نتایج اول جستجوی مرتبط گوگل نمایش داده میشه.

باورهای اشتباه درباره سئو

شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:41

من به شخصه به مفهوم سئو و بهینه سازی سایت علاقمندم و سعی می کنم بیشتر مقالاتم درباره  سئو و راهکارهای صحیح آن باشد. بسیاری از مشتریانی که با ما تماس می گیرند با مفهوم سئو و بهینه سازی سایت آشنایی کمی دارند یا تصورات نادرستی درباره آن دارند (برای نمونه در مقاله پیشین درباره سئو تضمینی و باور نادرست بیشتر افراد در این زمینه صحبت کردم).

این مشتریان معمولاً آدم های خوبی هستند و زمانی که برای آنها درباره سئو توضیح می دهیم، علی رغم درک ناقص از صحبت های ما سعی می کنند با لبخند صحبت های ما را تایید کنند. عده ای از آنها نیز با رویی باز از ما می خواهند که وضعیت سئوی وب سایت شان را بررسی کنیم.

در طرف دیگر ماجرا، عدۀ دیگری قرار دارند. این افراد با مفهوم سئو آشنایی دارند و از اهمیت آن کاملاً مطلع هستند، اما اطلاعاتی که در اختیار دارند تا حد زیادی نادرست است. آنها با مفهوم سئو به عنوان یک افسانه نگاه می کنند و همواره تاکید دارند که سئو آن چیزی نیست که شرکت هایدیجیتال مارکتینگ ارائه می کنند. البته باید گفت که فعالیت اسپم گونه بسیاری از متخصصان سئو و تجربیات بد گذشته نیز در شکل گیری این طرز تفکر چندان بی تاثیر نبوده است.

در این مقاله قصد دارم تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو را برایتان نام ببرم. این باورهای نادرست باعث شده است تا صاحبان کسب و کارها اجازه ندهند تجارتشان با تمام قدرت در دنیای دیجیتال فعالیت کند. پس برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را برای وب سایت خود به دست آورید، باید این باورهای اشتباه درباره سئو و بهینه سازی سایت را بشناسید.

سئو کلاهبرداری است

اولین تفکر اشتباه درباره سئو مربوط به افرادی است که باور دارند سئو کلاهبرداری است. این افراد تصور می کنند یک وب سایت به خودی خود در نتایج جستجو ظاهر می شود. این در حالی است که گوگل همواره در جهت بهبود وضعیت رتبه بندی سایت ها تلاش می کند.

سئو کلاهبرداری نیست

تصویر بالا، اسکرین شاتی از روند رو به رشد ترافیک صفحه اصلی وب سایت Moz است. به دست آوردن چنین آماری برای افرادی که به درستی بر روی سئو و بهینه سازی سایت شان سرمایه گذاری کرده اند، چندان دور از ذهن نیست.

متاسفانه، بسیاری از وب سایت ها با شرکت های سئوی مبتدی همکاری داشته اند، سئوکارانی که علی رغم دریافت مبلغ زیاد نتوانسته اند ترافیک قابل قبولی را به  این وب سایت ها روانه کنند. اگر شما ماهانه مبلغ ۱ میلیون تومان بابت به دست آوردن رتبه یک گوگل برای یک کلمه کلیدی کم رقابت پرداخت می کنید، مطمئن باشید که سئوکار مورد نظر فردی کلاهبردار است.

عموماً افرادی که باور دارند سئو کلاهبرداری است، کسانی هستند که تمایل داشتند با تلاش کم و در مدتی کوتاه به نتایج خارق العاده دست یابند. شاید نمونه های انگشت شماری باشند که توانسته اند با این معیارها در سئو و بهینه سازی سایت موفق عمل کنند، اما باید بدانید که سئوی اصولی به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد و اگر به درستی انجام شود علاوه بر افزایش ترافیک، مزایای دیگری نیز به همراه دارد.

گوگل خودش می فهمد!

در جواب این افراد باید بگویم: نه. متاسفانه گوگل به خودی خود متوجه نمی شود.

زمانی که وب سایت تان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنید و همه چیز را به موتور جستجوی گوگل واگذار کنید، شک نکنید که با چنین نتایجی روبرو خواهید شد:

گوگل خود به خود سئوی سایت شما را درک نمی کند

این افراد تصور می کنند با ساخت هزاران URL و قرار دادن آنها در دسترس خزنده های گوگل، وب سایت شان به صورت معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقمند قرار می گیرد. این وبمسترها توقع دارند موتورهای جستجوگر همۀ کارها را برایشان انجام دهند.

فراموش نکنید که گوگل باهوش است، اما معجزه‌گر نیست!

نکته ای که در این جا فراموش شده این است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو سعی می کنند برای ارزیابی کیفیت محتوای یک سایت رفتار کاربران را بررسی کنند. مطمئناً هیچ کاربری نه تنها بین میلیون ها محتوای تکراری جستجو نمی کند، بلکه به معیارهای رتبه بندی انسانی مانند بک لینک نیز اعتماد نمی کند.

هر صفحه ای که در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد باید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فنی ارزشمند و با کیفیت باشد. اگر وب سایت شما چنین معیارهایی را ندارد، بدانید در بازی شرکت کرده اید که احتمالاً در آن بازنده خواهید بود.

یک بار سئو انجام داده ایم، دیگر به آن نیاز نداریم!

یکی دیگر از باورهای غلط درباره سئو، تصور دائمی نبودن سئو است. مشاهدۀ افت ترافیک وب سایت بسیار ناراحت کننده است، اما زمانی که دست از تلاش کردن برداشتید باید منتظر چنین اتفاقی می بودید. تداوم بهینه سازی سایت امری ضروری است زیرا:

  • بسیاری از لینک ها تاریخ مصرف دارند.
  • گوگل به بروزرسانی محتوای سایت شما اهمیت می دهد.
  • الگوریتم های موتورهای جستجو، مدام در حال تغییر و توسعه هستند.
  • رقبای تجاری تان بر روی سئو و بهینه سازی سایت شان تمرکز دارند.
  • بسیاری از محتوای وب سایت شما دیگر معتبر نیستند.
  • و …

انجام یکبار سئو کافی نیست

البته برای بسیاری از کسب و کارها که اینترنت منبع اصلی درآمدشان نیست، سئوی مداوم امری ضروری نیست. برای مثال یکی از دوستان من برای فروشگاه آجیل فروشی خود وب سایتی را راه اندازی کرده است. مطمئناً او بیشتر از نیازش مشتری دارد و تنها چیزی که می خواهد این است که کاربران اینترنت با جستجوی کلمه کلیدی آجیل فصیحی، وب سایت او را مشاهده کنند. بنابراین اگر وب سایت او تنها ۱ یا ۲ بار در سال بروزرسانی شود، برایش کافیست. اما افرادی که منبع اصلی درآمدشان از اینترنت است (مثل من!)، باید به صورت مداوم به وضعیت سئوی سایت شان رسیدگی کنند.

به دنبال افزایش ورودی گوگل خود هستید؟!

ما دانش و تجربه لازم برای افزایش رتبه گوگل شما را در اختیار داریم و می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

خدمات سئو 
021-63404 داخلی 3

لینک بیلدینگ مرده است

زمانی که جان مولر، مدیر ارشد گوگل، بیان کرد لینک بیلدینگ روشی است که باید از آن پرهیز کرد،  بسیاری از وبمسترها گفتۀ او را اینطور برداشت کردند که لینک سازی بد است و باعث می شود وب سایتشان توسط گوگل جریمه شود.

در حقیقت، چیزی عوض نشده است و الگوریتم های موتورهای جستجو هنوز هم به اعتبار لینک ها و انکر تکست ها اهمیت می دهند. هنوز هم لینک بیلدینگ کلاه سفید، یکی از روش های  بازاریابی اصولی است که گوگل به آن بها می دهد.

باید گفت جان مولر در آن جمله، به روش های لینک بیلدینگ کلاه سیاه اشاره کرده است. گوگل، موتور جستجوی هوشمندی است و می تواند لینک هایی که در صفحات نامرتبط و نامعتبر ایجاد شده اند را تشخیص دهد. همچنین، گوگل به شدت با لینک های کم کیفیت برخورد می کند.

اگر می خواهید درباره لینک بیلدینگ کلاه سفید بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنم سری مقالات آموزش لینک بیلدینگ نوین را مطالعه کنید.

می خواهم برای “یک کلمه کلیدی” رتبه اول گوگل باشم

اگر درباره سئو کمی بیشتر بدانید، در خواسته های خود تجدید نظر می کنید.

بگذارید این بخش را با یک مثال توضیح دهم: وب سایت Moz، وب سایت بسیار معتبری در زمینه سئو است. سایت Moz برای عبارت Seo در رتبه ۲ یا ۳ نتایج جستجوی گوگل قرار دارد و ترافیک قابل توجهی را از این کلمه کلیدی دریافت می کند، اما این ترافیک در مقایسه با ترافیکی سایت Moz از کلمات کلیدی طولانی دریافت می کند ناچیز است.

کلمات کلیدی طولانی ترافیک بالایی به سمت شما جذب می کنند

آمار مرتبط با وب سایت Moz

واقعیت این است زمانی که برای یک موضوع، محتوای طولانی تولید می کنید از کلمات کلیدی طولانی ترافیک بیشتری دریافت می کنید. اهمیت کلمات کلیدی طولانی در این است که دقیقاً با نیازها و جستجوهای کاربران مطابقت دارند. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم بیشتر از گذشته بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید.

گوگل از سئو متنفر است

برخی از افرادی که درباره سئو اطلاعات کافی ندارند، تصور می کنند گوگل از سئو متنفر است. در حقیقت باید گفت که گوگل با سئو رابطه بسیار نزدیکی دارد.

گوگل بارها درباره سئو عنوان کرده است که بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می تواند رتبه یک سایت را افزایش دهد و بسیار از شرکت های سئو، خدمات بسیار مفیدی را ارائه می کنند. در جایی دیگر، گوگل بیان کرده است:

اگر می خواهید برای وب سایت خود یک متخصص سئو استخدام کنید، هرچه زودتر دست به کار شوید به نفع تان خواهد بود.

از طرف دیگر، گوگل راهنمای سئوی مخصوص خود را منتشر کرده است. گرچه اکنون این راهنما کمی قدیمی شده است، با این حال گوگل در این راهنما، وبمسترها را به استفاده از تکنیک های سئو ترغیب می کند.

همچنین، ابزار گوگل آنالیز گزارش ها و آمارهای مرتبط با سئو را در اختیار وبمسترها قرار می دهد.  بنابراین گوگل چگونه می تواند از سئو متنفر باشد؟

البته باید گفت، گوگل همان طور که وبمسترها را به سئو و بهینه سازی دعوت می کند، به همان میزان از روش های کلاه سیاه و اسپم گونه نفرت دارد. روش هایی که گوگل از آنها متنفر است، همان روش هایی هستند که سعی دارند موتور جستجو را فریب دهند و با ارائه گزارش های دروغین به رتبه های بالای گوگل دست یابند.

در حقیقت، این تفکر نادرست که گوگل از سئو متنفر است، در ذهن کسانی شکل گرفته است که تفاوت بین سئوی خوب با اسپم را متوجه نمی‌شوند.

سئو مرده است زیرا گوگل به همه چیز پاسخ می دهد

برخی اوقات که در نوار جستجوی گوگل سوالی را تایپ می کنیم، گوگل به جای نمایش یک لینک، به سوال ما پاسخ می دهد. برای مثال اگر درباره آب و هوا، ترانه یا یک فیلم در گوگل جستجو  کنید، گوگل به شما پاسخی دقیق می دهد.

گوگل به سوالات کاربران پاسخ نمی دهد بلکه سئو این کار را می کند

با وارد کردن “کارگردان فیلم راننده تاکسی کیست؟“، نام و تصویر مارتین اسکورسیزی به شما نمایش  داده می شود.

البته این قابلیت در زبان فارسی با نقص هایی روبرو است:

تغریف بازاریابی

شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:40

 بازاریابی آنقدر در زندگی روزانه ما وارد شده است که دیگر پرسیدن این سوال که “بازاریابی چیست؟” شاید در نگاه اول کار مسخره‌ای باشد:

“خب بازاریابی بازاریابیه دیگه. این چه سوالیه؟”

اما اگر کمی در موضوع دقیق شویم، می‌بینیم که واقعاً ارائه یک تعریف دقیق از بازاریابی کار چندان راحتی نیست. واقعاً چگونه می‌توانیم بگوییم که کدام فعالیت‌های یک کسب و کار، بازاریابی محسوب می‌شوند و کدام فعالیت‌ها نمی‌شوند؟

متاسفانه، در حال حاضر تصور بسیاری از شرکت‌های ایرانی این است که بازاریابی صرفاً یک معادل برای کلمه تبلیغات بوده و چیزی بیش از آن نیست. اما ما نوینی‌ها، به عنوان یک تیم فعال در این زمینه، می‌دانیم که بازاریابی مبحثی بسیار گسترده‌تر از تبلیغات است. و دقیقاً به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم در مورد معنای بازاریابی یک مقاله بنویسیم. ما در این مقاله، برای پیدا کردن یک تعریف خوب از بازاریابی، به سراغ متخصصان جهانی می‌رویم و می‌بینیم از نظر هر یک از آنها، بازاریابی چیست.

بازاریابی چیست؟ (طنز)

تعریف بازاریابی از نگاه ۱۵ متخصص مطرح جهانی

با کمی گشت و گذار در اینترنت توانستیم صدها تعریف مختلف برای بازاریابی پیدا کنیم. اما مطمئناً ارائه تمام آنها از حوصله این مقاله خارج بود. پس به ۱۵ تعریف برگزیده بسنده کردیم که هر یک را با توضیحی کوتاه برای شما خواهیم آورد. این تعریف‌ها تقریباً اکثر جوانب بازاریابی را در بر می‌گیرند.

خب، بیایید شروع کنیم:

یک تعریف شسته رفته و کامل از بازاریابی

american-marketing-associationبازاریابی آن فعالیت، و همچنین مجموعۀ موسسه‌ها و فرآیند‌هایی است که در راستای ساخت، انتقال، رساندن و تبادل آن پیشنهادها انجام شوند که برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ارزشمند باشند.– اتحادیه بازاریابی آمریکا

تعریف اتحادیه بازاریابی آمریکا (American Marketing Association یا AMA) نتیجه سال‌ها بحث است و تعجبی هم ندارد که یک نگاه جامع، ولی دقیق به بازاریابی را ارائه می‌دهد. این تعریف تمام بخش‌های بازاریابی، از جمله توسعه محصول، روابط عمومی، قیمت‌گذاری و دیگر جوانب استراتژیک بازاریابی را در بر می‌گیرد.

تعریف مارکتینگ از نگاه یک اسطورۀ بازاریابی

regis-mckenna

بازاریابی همه‌چیز است.
– رجیس مک‌کِنا

خب، قبل از اینکه راجع به حرف رجیس مک‌کنا حرف بزنیم، بگذارید خود او را بهتر بشناسیم. او همان بازاریابی است که اکثر روش‌های مارکتینگ با تکنولوژی را به جهان معرفی کرده و با شرکت‌های بزرگی همچون اپل، مایکروسافت، اینتل و … در زمینه مارکتینگ همکاری داشته است. تاثیر کارهای مک‌کنا باعث شده در جهان تجارت از او به عنوان بازاریاب اسطوره‌ای (و بسیاری القاب دیگر) یاد شود. پس اینکه استیو جابز خودش مستقیماً از او درخواست کرده که در بازاریابی اولین کامپیوتر شرکت اپل کمکشان کند، نباید باعث تعجب شما شود.

تعریف مک‌کنا از بازاریابی با شهرتش همخوانی دارد. تعریفی جسورانه که به ما می‌گوید هر کاری  که می‌کنیم بخشی از بازاریابی ماست. این یعنی بازاریابی به تحقیق، طراحی محصول، قیمت‌گذاری و تبلیغات محدود نمی‌شود و کوچکترین مسائل کاری از جمله نحوه پاسخ دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات را شامل می‌شود. بله! تمام آنها در نگاه مشتری به شرکت ما تاثیر خواهند داشت.

بازاریابی: نگاه مشتری به تجارت

بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گسترده‌تر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمی‌شود و تمام بخش‌های یک تجارت را در بر می‌گیرد. بازاریابی، کلیّت یک تجارت است که بر طبق نتیجۀ نهایی و از نگاه مشتری دیده می‌شود. بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخش‌های یک سازمان انجام شود.
– پیتر دراکر

پیتر دراکر یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل‌دهی اصول و اساس تجارت مدرن است. همانطور که دیدید، این متخصص تجارت و بازاریابی نیز این ایده را ترویج می‌دهد که بازاریابی همه‌چیز است. البته او توضیحی کامل‌تر در این زمینه به ما ارائه می‌دهد. به علاوه، (به درستی) به ما می‌گوید که بازاریابی با فروش فرق می‌کند.

در همین راستا، بد نیست ببینیم او در مورد هدف بازاریابی به ما چه می‌گوید:

هدف بازاریابی این است که مشتری را به خوبی بشناسد و بفهمد، تا  به این ترتیب بتواند محصولات و خدماتی را ارائه دهد که برای او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند. 

بازاریابی قرار است واکنشی در مشتری برانگیزد

jay-baer

 

منظور از بازاریابی، آن پیام‌ها و فعالیت‌هایی است که باعث به وجود آمدن پیام‌ها یا فعالیت‌های دیگری می‌شوند.– جی بائر

جی بائر یک مشاور مطرح بازاریابی است که شرکت بازاریابی Convince & Convert (متقاعد و تبدیل کن) را تاسیس کرده و کتابی پر فروش در زمینه بازاریابی به چاپ رسانده است. بد نیست بدانید که وبلاگ او به عنوان یکی از پربازدیدترین منابع مرتبط با بازاریابی شناخته شده است.

توضیح او از بازاریابی، در عین سادگی، حرف زیادی برای گفتن دارد. کار بازاریابی فقط فروش محصول نیست و باید کاری کند که مشتریان پیام کسب و کار ما را منتقل کنند.

philip-kotler

تعریف بازاریابی از یک نگاه آکادمیک

بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه‌ها، چیزی که می‌خواهند و نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست می‌آورند.– فیلیپ کوتلر

فیلیپ کوتلر یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های بازاریابی در جهان است و بیش از ۵۵ کتاب در این زمینه به چاپ رسانده است.بد نیست بدانید که یکی از کتاب‌‎های او به نام “مدیریت بازاریابی: تحلیل، برنامه‌ریزی و کنترل” به عنوان محبوب‌ترین کتاب درسی برای کلاس‌های رشته تجارت شناخته شده است.

بنابراین کاملاً طبیعی است که نگاه او به بازاریابی هم یک نگاه سنتی و دانشگاهی باشد: دقیق و سرد. استفاده از عبارت “فرآیند اجتماعی” در این تعریف، کمی توجه را از بخش تجاری دور می‌کند و کلمه “افراد” شاید چندان جایگزین مناسبی برای “مشتریان” نباشد.

سوال بازاریابی چیست و پدر بازاریابی چریکی

jay-conrad-levinsonبازاریابی هر نوع تعاملی است که تجارت شما، با هر کسی داشته باشد، که بخشی از تجارت شما نیست. بازاریابی همچنین حقیقتی است که جذاب شده است. بازاریابی این هنر است که طرز فکر مردم را عوض کنید. بازاریابی فرصتی برای شماست تا از کسب و کار خود سود کنید، شانس این است که با دیگر تجارت‌ها در جامعه یا صنعت خود تعامل داشته باشید و فرآیندی برای ساخت روابط طولانی‌مدت است.– جی کنراد لوینسون

لوینسون شاید معرف حضور شما هم باشد. او همان کسی است که علیه روش‌های سنتی بازاریابی قیام کرد و یک شیوه مدرن بازاریابی به اسم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی را به جهان معرفی نمود. آنچه خواندید، بخشی از یک سخنرانی پر شور توسط این بازاریاب خلاق است که در آن، نقش متقاعدسازی در بازاریابی کاملاً برجسته شده است.

بازاریابی: راهی برای کسب اعتماد

 

بازاریابی یعنی کسی را که نیاز به دانستن دارد، به خود علاقه‌مند کرده و اعتماد او را بدست آورید.– جان جانتش

جان جانتش یک متخصص بازاریابی است که به خاطر معرفی روش بازاریابی چسب پهن یا داکت تیپ مارکتینگ (Duct Tape Marketing) معروف شد. تخصص او کمک به کسب و کارهای کوچک برای رشد است. تعریف جانتش از بازاریابی، دقیقاً همچون تعریف لوینسون، روی بحث متقاعدسازی مخاطب تاکید بسیاری دارد، اما نگاه او، یک نگاه بسیار شخصی‌تر است و بحث جلب اعتماد مشتری را نیز پوشش می‌دهد.

تعریف مارکتینگ از نگاه یک موسسه بین‌المللی

بازاریابی یعنی

chartered-institute-of-marketing

“فرآید مدیریتی که مسئول شناسایی، پیش‌بینی و برآورده کردن خواسته‌های مشتریان به روشی سودآور است.”– موسسۀ بازاریابی چارترد

موسسۀ بازاریابی چارترد (Chartered Institution of Marketing) یا به اختصار CIM، بزرگترین مرکز جهانی در زمینه بازاریابی است که در انگلستان فعالیت می‌کند. برای آنکه بفهمید چقدر بزرگ، باید بدانید که این موسسه بیش از ۳۵ هزار عضو و دانشجو از سراسر جهان دارد.

تعریف CIM از بازاریابی یک تعریف دقیق و جامع است که به این موضوع اشاره دارد که کار بازاریابی، برطرف کردن نیازهای مشتریان است. فقط نباید فراموش کرد که این رفع نیاز باید به طریقی باشد که پول وارد شرکت شود.

تعریف مارکتینگ از نگاه باهوش‌ترین مرد دنیا

saul-colt

بازاریابی یعنی یک تجربه وسوسه‌انگیز بسازید و بوسیله آن، یک ارتباط شخصی با آدم‌ها برقرار کنید و میل به اشتراک گذاری با دیگران را در آنها به وجود آورید.
– ساول کلت

ساول کلت، یک متخصص بازاریابی دیجیتال و دهان به دهان است. او در وبلاگش، خود را به عنوان “باهوش‌ترین مرد جهان” معرفی می‌کند. اما اگر از خودمحوری ساول بگذریم، تعریف او جای بحث دارد.

درست است که این تعریف کمی محدود است، اما از تعریف‌های مورد علاقۀ من از مارکتینگ است. چرا؟ به خاطر تاکید آن بر ارائه تجربه کاربری عالی و انسانی، ایجاد محتوای ارزشمند و بازاریابی دهان به دهان.

بازاریابی، داستانی است که برند شما نقل می‌کند

ann_handley

بازاریابی هر چیزی است که بسازید یا به اشتراک بگذارید، و داستان شما را نقل کند.– آن هَندلی

هَندلی یکی از آن زنانی است که توانسته در جهان بازاریابی برای خود اسم و رسمی به هم بزند. او در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت دارد و یک کتاب پر فروش در این زمینه هم به چاپ رسانده است. دلیل من برای اینکه تعریف او را در این لیست آوردم، تاکیدی بود که بر تولید محتوا و روایت داستان یک برند دارد.

بازاریابی یعنی مشتریان وفادار و فروش موفق

بازاریابی محصولاتی هستند که باز نمی‌گردند و مشتریانی هستند که باز می‌گردند.– استیو داوسون

شاید که استیو داوسون – که مدیر یک شرکت بازاریابی آمریکایی – به اندازۀ افراد قبلی این لیست مطرح نباشد. اما این موضوع نباید باعث شود که حداقل کمی به تعریف او از بازاریابی و تاکید آن بر ایجاد مشتریان وفادار و یک رابطه طولانی‌مدت، با ارائه خدمات عالی، فکر نکنیم.

تعریف بازاریابی از نگاهی نیمه سرمایه‌داری

بازاریابی یعنی به مشتریان خود کمک کنید تا بفمند که چقدر به چیزی نیاز دارند، که هیچوقت نمی‌دانستند به آن نیاز دارند.– دورن موران

دورِن موران هم همچون نفر قبلی که معرفی کردیم، اسم و رسمی از خود ندارد و در حال حاضر، به عنوان مدیر ارشد بخش تنظیم استراتژی دیجیتال در یک شرکت بازاریابی کار می‌کند. با اینحال، او هم یک تعریف جالب از بازاریابی به ما ارائه می‌دهد. بسیاری از بازاریابان بر این عقیده‌اند که کار ما ایجاد حس نیاز در بازار است. خانم موران نیز بر این موضوع تاکید می‌کند، اما همزمان به ما می‌گوید که باید چیزی ارزشمند به مشتری ارائه بدهیم.

به شخصه چندان با ایده سرمایه‌گذاری (یعنی همان کمیکی که در ابتدای این مطلب خواندید) موافق نیستم که فقط بر ایجاد حس نیاز در مشتری تکیه دارد. با اینحال، قصد نداشتم به کل این نگاه را در مقاله خود حذف کنم. فکر می‌کنم، تعریف خانم موران یک پل ارتباطی خوب بین بازاریابی اصولی و البته، نظام سرمایه‌داری باشد.

بازاریابی: آموزش درست به مخاطب

jeffrey-harmon

وقتی که محصول خوبی ارائه می‌دهید، آن وقت بازاریابی به آموزش ختم می‌شود. اینکه ما به صورتی موثر در مورد یک محصول خوب به مردم آموزش دهیم، باعث به وجود آمدن انگیزه‌ای خواهد شد، که برای حرکت آنها لازم است.– جفری هارمون

جفری هارمون کسی بود که شرکت اورابراش را ظرف مدت یک سال در جهان مطرح کرد. شخصاً تعریف او از بازاریابی را بیشتر از تمام تعریف‌های دیگر می‌پسندم. وقتی آنچه ارائه می‌دهیم ارزشمند باشد، پس کافی است آن را به درستی به مخاطبان خود معرفی کرده و با آموزش درست، به آنها کمک کنیم تا با ترس‌های خود در مورد آن روبرو شوند. یک بازاریابی اصولی، سالم و موفق! اینطور نیست؟

مارکتینگ راهی است برای بهتر بودن از رقبا

بازاریابی یعنی شناسایی خواسته و تقاضای مشتری، و ارائه آن به روشی بهینه‌تر و موثرتر از رقبا.– پاول کالاویس

پاول کالاویس یکی از متخصصان بازاریابی در شرکت Sterling Park Group است. آنچه تعریف او از بازاریابی را از دیگر افراد این لیست متمایز می‌کند، تمرکز او بر بحث رقبا و نقش آنها در  بازاریابی یک تجارت است.

بازاریابی چیست؟ یک رابطه طولانی‌مدت با مشتری


renee-blodgettبازاریابی یک تعامل طولانی‌مدت با مشتریان است. در این تعامل، شما باید به مشتری آموزش بدهید، اطلاعات بدهید و به تدریج یک رابطه با او برقرار کنید. این “به تدریج” مهم است، چون فقط در گذر زمان است که می‌توان پایه‌های اعتماد را ساخت. با اعتماد، یک جامعۀ طبیعی حولِ محصولات و خدمات شما به وجود می‌آید و مشتریان، به اندازۀ خودتان، در مورد محصولات شوق پیدا می‌کنند. به این ترتیب، آنها تبدیل به ترویج‌دهندگان، مبلّغان وفادار، مشتریان همیشگی و در اغلب موارد، دوستان شما خواهند شد. بازاریابی، راهی عالی است برای اینکه بفهمید چه چیزی آدم‌ها را جذب و آنها را به محصولات و خدمات برند شما مشتاق می‌کند. سپس این چیز را به آنها بدهید و آنها را در یک فرآیند لذت‌بخش درگیر کنید. و صد البته، در طول این فرآیند، دوستی‌هایی به یادماندنی بسازید.
– رنه بلاجت

پاول کالاویس یک متخصص بازاریابی است که شرکت بازاریابی Magic Sauce Media را تاسیس کرده و راهکارهای مارکتینگ بسیار صمیمی و شخصی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. دلیل اینکه تعریف او در این مقاله آورده شد، دقیقاً همین تاکید او بر ایجاد روابط طولانی‌مدت با مشتریان و علاقه‌مند کردن آنها به برند است.

آموزش سئو وردپرس

شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:39

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شکلی طراحی شده است که در برابر اصول سئو و بهینه سازی سایت بسیار انعطاف پذیر است. امکانات و کارایی سئو وردپرس می تواند موتورهای جستجو را به پُست ها، صفحات و دسته بندی های موضوعی وب سایت هدایت کند. امکانات سئو وردپرس به موتورهای جستجو کمک می کند تا راحت تر درون وب سایت ها بخزند و اطلاعات لازم را در پایگاه دادۀ خود ذخیره کنند.

سیستم وردپرس با چندین ابزار سئوی از پیش ساخته شده در اختیار کاربران قرار می گیرد. برای مثال شما می توانید از قابلیت هایی مانند htaccess برای ساخت URLLهای استاتیک مانند پرمالینک ها (Permalinks)، بلاگ رولینگ (Blogrolling) و پینگینگ (Pingingg) به صورت پیش فرض در ورد پرس استفاده کنید. همچنین، پلاگین ها و روش های کاربردی بسیار دیگری نیز در سئو وردپرس وجود دارند که می توان برای بهینه سازی سایت از آنها کمک گرفت.

با این حال، ممکن است که در زمان انتخاب قالب وردپرس یا شخصی سازی آن ها بر اساس سلیقه  و نیاز خود، برخی از امکانات و ابزارهای بهینه سازی سایت از کار بیافتند. برای آنکه بتوانید از ابزارهای سئو وردپرس به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و وب سایت خود را برای ربات های خزنده موتورهای جستجو بهینه سازی نمایید، باید چند نکته را در وب سئوی سایت ورپرس خود رعایت کنید:

کدنویسی تمیز و خوب در سئو وردپرس اهمیت دارد

کدنویسی در سئو وردپرس از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، بهتر است از کارکرد و معتبر بودن کدهای وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. وجود خطا در کدهای وب سایت می تواند از ورود و خزش موتور جستجو به درون وب سایت شما جلوگیری کند.

محتوا، اهمیت زیادی در سئو وردپرس دارد

موتورهای جستجو نمی توانند یک وب سایت را “ببینند“، بلکه تنها می توانند یک آن را “بخوانند“. ظاهر وب سایت و رنگ بندی زیبای آن برای موتورهای جستجو اهمیتی ندارند. آن چیزی که با موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کند کلمات، محتوا و مطالبی هستند که سایت شما توضیح می دهد، به اشتراک می گذارد، اطلاع رسانی می کند، یا آموزش می دهد.

سعی کنید در وب سایت خود محتوایی با کیفیت تولید کنید تا موتور جستجو بتواند آن را ارزیابی کند و پس از مقایسه با دیگر محتواهای موجود به شما نمره خوبی بدهد.

برای جستجوکنندگان تولید محتوا کنید

شما چگونه اطلاعات مورد نیازتان را در اینترنت پیدا می کنید؟ اگر می خواهید محتوایی تولید کنید که در دسترس کاربران باشد، بهتر است به کلمات و عباراتی که یک کاربر برای جستجوی در اینترنت استفاده می کند، دقت کنید.

سعی کنید این کلمات یا عبارات کلیدی را چند بار در محتوای خود تکرار کنید. البته توصیه می کنیم در هر جمله آنها را به کار نبرید. طرز عملکرد موتورهای جستجو و نحوۀ بررسی، ارزیابی و دسته بندی محتوا توسط آنها را بیاموزید. به این ترتیب می توانید موقعیت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

تولید محتوا، اولویت اصلی است

در بیشتر مواقع، زمانی که یک موتور جستجو به وب سایت شما وارد می شود، قالب و کدهای CSS وب سایت تان را نادیده می گیرد و تنها محتوا و اطلاعات موجود در آن را جمع آوری می کند. اکثر قالب های وردپرس به گونه ای طراحی شده اند تا محتوا نزدیک به بخش بدون استایل بالای صفحه قرار بگیرد. این موضوع به این معنی است که فوترها و سایدبارها در بخش پائین  سایت قرار می گیرند.

تعداد کمی از موتورهای جستجوی، تنها یک سوم از صفحه را بررسی می کنند و به سرعت، به وب سایت بعدی می روند. بنابراین، مطمئن شوید قالب وب سایت تان محتوا را نزدیک به بالای صفحه قرار می دهد.

کلمات کلیدی، لینک ها و عناوین بخش مهمی از محتوای سایت هستند

موتورهای جستجو، یک وب سایت را بر اساس زیبایی ظاهری اش ارزیابی نمی کنند، بلکه آنها کلمات موجود در سایت را ارزیابی کرده و از یک فیلتر عبور می دهند. به این ترتیب، اعتبار برخی کلمات یا ترکیب آنها مشخص می شود. سپس، کلماتی که در محتوای شما وجود دارد با کلماتی که در لینک ها و عناوین سایت وجود دارند، مقایسه می شوند. هرچه کلمات موجود در محتوا، لینک ها و عناوین با یکدیگر بیشتر تطابق داشته باشند، امتیاز وب سایت شما بیشتر خواهد شد.

محتوای موجود در لینک ها و عکس ها مهم هستند

شاید تعجب کنید، اما عکس ها و تصاویر نیز در سئو وردپرس اهمیت دارند. ممکن است وب سایت شما متن زیادی نداشته باشد و از تصاویر و لینک های زیادی در آن استفاده شده باشد، اما برای همین تصاویر نیز فضاهایی برای قرار دادن متن در نظر گرفته شده است.

موتورهاس جستجو به دنبال تگ Alt تصاویر و تگ عنوان لینک ها هستند. درحالیکه این عوامل در دیده شدن تصاویر سایت شما موثر هستند، اضافه کردن توضیحات به تصاویر و لینک ها، محتوای بیشتری را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد.

میزان محبوبیت لینک ها در سئو وردپرس

خوب بودن وب سایت شما ملاک نیست، بلکه نکته ای که مهم است کیفیت بالای وب سایت هایی است که به سایت شما لینک می دهند. مسئله محبوبیت لینک هنوز هم برای موتورهای جستجو مهم است. بلاگ رول ها، پینگ بک ها و ترک بک ها همگی به طور پیش فرض بر روی  سئو وردپرس قرار دارند. این کار باعث می شود بتوانید به وب سایت های دیگر لینک دهید.

لینک دادن به یک سایت باعث بالا رفتن اعتبار آن سایت نزد موتورهای جستجو می شود و در عین حال شانس گرفتن لینک از دیگر وب سایت ها را افزایش می دهد. تعداد لینک‌های داده شده به وب سایت شما، در گوگل دسته بندی می شود و با  تایپ کردن عبارت link:www.yoursite.com در گوگل (سایر موتورهای جستجو نیز عملکرد مشابه دارند)، قابل مشاهده خواهد بود. سایر روش های به دست آوردن بک لینک برای وب سایت شامل موارد زیر است:

  • اضافه کردن URL وب سایت به امضای مطالب فروم ها.
  • ثبت کردن وب سایت در فهرست های راهنما و دایرکتوری ها.

نکته: افزودن لینک در بخش دیدگاه های یک وبلاگ به روند لینک های دریافتی شما کمک نمی کند، زیرا وبلاگ های امروزی از تگ “rel=”nofollow برای کامنت ها استفاده می کنند. بنابراین  پیشنهاد می کنیم، به یک اسپمر کامنت تبدیل نشوید.

لینک های ناوبری خوب در سئو وردپرس

یک موتور جستجو، در وب سایت شما می خزد و از یک صفحه به صفحه ای دیگر حرکت می کند. لینک های ناوبری مناسب به دسته بندی های مطالب، آرشیو محتوا و صفحات مختلف به  موتورهای جستجو کمک می کنند تا راحت تر در صفحات وب سایت شما حرکت کنند و مطالب بیشتری از وب سایت شما را بررسی کنند.

ایندکس کردن وبلاگ در جستجوهای گوگل

پیش از آنکه درباره جزئیاتِ نحوۀ شناساندنِ وب سایت به موتور جستجوی گوگل صحبت کنیم، در ابتدا باید با اصطلاحات زیر آشنا شوید:

  • بات گوگل: ربات گوگل یا Googlebot نرم افزازی است که گوگل، برای جمع آوری اطلاعات  بارگذاری شده در اینترنت استفاده می کند. این ربات پس از جمع آوری اطلاعات، نتایج را در اختیار صفحات جستجوی گوگل می گذارد. زمانی که محتوای جدید وب سایت تان توسط این نرم افزار یافت شود، شما می توانید وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل پیدا کنید.
  • خزش: خزیدن یا Crawling، فرآیندی است که در آن نرم افزار Googlebot برای یافتن محتوای جدید در اینترنت از یک سایت به سایت دیگر می رود. این نرم افزار بر اساس لینک های آپلود شده جدید در اینترنت که ترافیک بالایی دریافت می کنند، کار می کند.
  • ایندکس کردن: زمانی که نرم افزار Googlebot پروسۀ خزیدن را به اتمام رساند و اطلاعات جدید را جمع آوری نمود، فرآیند دیگری به نام Indexing یا ایندکس کردن آغاز می شود.  طی همین فرآیند است که کیفیت محتوای یک وب سایت بررسی می شود و جایگاه مشخصی در نتایج گوگل برایش در نظر گرفته می شود. در اینجا سوال این است که نرم افزار Googlebot چگونه می تواند این اطلاعات را پیدا کنید؟ این روند در ابتدا، با بررسی صفحاتی که در نتایج جستجوی قدیمی وجود داشتند آغاز می شود. سپس، نرم افزار ربات گوگل صفحات جدید را با صفحات قدیمی مقایسه می کند. به این ترتیب، هر محتوای جدیدی که در وب سایت بارگذاری می شود از طریق سایت مپ و لینک های سایت در اختیار  ربات گوگل قرار می گیرد.

ثبت وب سایت در موتور جستجو

در سئو وردپرس، منابع و ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانند به ثبت وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک کنند. برخی از این منالع رایگان هستند و برخی دیگر به هزینه اولیه نیاز دارند. همچنین، شما می توانید وب سایت خود را به صورت دستی در موتور جستجو ثبت کنید. از هر روشی که استفاده می کنید، زمانی که وب سایت تان از نظر خطا بررسی و آماده شروع به کار می شود، موتورهای جستجو با آغوش باز از وب سایت وردپرس شما استقبال می کنند.

برای ثبت موفق سایت خود در موتور جستجو می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • مطمئن شوید وب سایت تان محتوایی قابل بررسی برای موتورهای جستجو دارد. به طور کلی، بهتر است در وب سایت تان حداقل ۱۰ پُست داشته باشید تا موتورهای جستجو بتوانند وب سایت شما را آزمایش و ارزیابی کنند.
  • در طول یک ماه، تنها یک بار وب سایت خود را در یک موتور جستجو ثبت کنید. اگر قصد دارید بیش از یک بار این کار را انجام دهید، بهتر است برای رفع خطاهای سایت باشد.
  • برای وارد کردن یا کپی کردنِ عنوان و دسته بندی های وب سایت خود در راهنمای یک موتور جستجو، آماده باشید.
  • فهرستی از آدرس ها و URLهای مختلف وب سایت خود تهیه کنید. شما می توانید فهرست ریشه را همراه با دسته بندی ها و فیدها در موتور جستجو ثبت کنید. این کار باعث می شود موتور جستجو قسمت بیشتری از وب سایت شما را پوشش دهد.
  • فهرستی از موتورهای جستجویی که در آنها ثبت نام کرده‌اید، ایجاد کنید تا به صورت تصادفی، دوباره در آنها ثبت نام نکنید. همچنین، این کار به شما امکان می دهد به طور مداوم جایگاه وب سایت خود را در نتایج این موتورهای جستجو بررسی کنید.

به دنبال افزایش ورودی گوگل خود هستید؟!

ما دانش و تجربه لازم برای افزایش رتبه گوگل شما را در اختیار داریم و می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

خدمات سئو 
021-63404 داخلی 3

وب سایت های دایرکتوری یا سایت های فهرست

یکی دیگر از مسائل مهم در سئو ورپرس دایرکتوری ها هستند. ثبت وب سایت در سایت های فهرست (دایرکتوری) نه تنها به افزایش ترافیک سایت تان کمک می کند، بلکه به بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو کمک می کند. برای انجام این کار می توانید از فهرست های مفهومی، موضوعی یا منطقه ای استفاده کنید.

منابع بهینه سازی برای موتورهای جستجو

همانطور که می دانیم وردپرس با توجه به اصول سئو ایجاد شده است، بنابراین در زمینه سئو وردپرس جای نگرانی وجود ندارد. با این حال، منابع و اطلاعات زیر می توانند به آماده سازی سایت تان در زمان ورود ربات ها و خزنده های موتورهای جستجو به شما کمک کنند.

متا تگ ها (یا همان تگ های متا)

متا تگ ها شامل اطلاعاتی هستند که اهداف و کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت تان را توصیف می کنند. متا تگ ها در بالای فایل تمپلیت header.php قرار دارند. متا تگ ها به طور  پیش فرض در وردپرس وجود ندارد، اما شما می توانید آنها را به صورت دستی در وب سایت خود وارد نمایید.

از گزینه Custom Fields موجود در وردپرس نیز می توان برای جایگذاری کلمات کلیدی و  توضیح پست ها و صفحات استفاده کرد. همچنین، پلاگین های بسیار زیادی برای ورپرس وجود دارد که می تواند به شما در نوشتن متا تگ ها و توضیحات کلمات کلیدی کمک کند. این افزونه های سئو وردپرس، در فهرست پلاگین سایت رسمی وردپرس موجود هستند.

بهینه سازی فایل Robots.txt

موتورهای جستجو می توانند فایل Robots.txt وب سایت شما را از طریق آدرسyourdomain.com/robots.txt بخوانند. فایل Robots.txtt به موتورهای جستجو کمک می  کند تا بدانند چه محتوایی را بخوانند و کدام قسمت ها را مطالعه نکنند.

اضافه کردن ورودی به فایل robots.txt در جهت بهبود سئو، سوء تفاهمی بسیار رایج است. گوگل بیان می کند استفاده از فایل robots.txt برای جلوگیری از ورود ربات های موتور جستجو به بخش هایی از سایت، بلامانع است، اما بهتر است از آن استفاده نکنید. در حال حاضر گوگل پیشنهاد می کند که برای این کار از تگ های noindex استفاده کنید.

مشخص کردن اینکه موتور جستجو، باید کجا را بررسی کند تا محتوای با کیفیت یا فایل‌ ها را بیابید، می‌تواند رتبه شما را افزایش دهد. این فرآیند، توسط گوگل و تمام موتورهای جستجوی دیگر نیز پیشنهاد می‌شود.

ثبت فیدها

وردپرس به صورت پیش فرض از فیدهای بسیاری پشتیبانی می کند که به سایت شما اجازه می دهد تا توسط فیدخوان های بسیاری مشاهده شود. در حال حاضر، بسیاری از موتورهای جستجو از قابلیت ثبت فید پشتیبانی می کنند و وب سایت های بسیاری هستند که این فیدها را به صورت تخصصی دسته بندی می کنند.

برای ثبت فیدهای سایت خود، باید لینک‌های موجود به فیدهای سایت تان را بشناسید.

تگ های تکنوراتی

تکنوراتی (یا Technorati)، یک موتور جستجو است که اتفاقات محدودۀ وبلاگِ یک سایت را به صورت لحظه ای (Real-Time) بررسی می کند. بر اساس گزارشات، تکنوراتی تعداد لینک ها و مطالب مرتبط با وبلاگ را دنبال می کند و همچنین طبیعت وبلاگ نویسی را به صورت لحظه ای بررسی می کند.

از آنجاییکه تکنوراتی به طور خودکار و بی درنگ، بروزرسانی وبلاگ ها را متوجه می شود، این امکان را دارد که طی یک ساعت هزاران آپدیت را بررسی کند. همچنین، تکنوراتی می تواند لینک هایی که به این بروزرسانی ها داده شده است را پی گیری می کند.

از تگ های تکنوراتی برای دسته بندی موضوعات و اطلاعات وبلاگ ها استفاده می شود. تکنوراتی از دسته بندی های وردپرس به عنوان تگ استفاده می کند. شما می توانید با استفاده از کد rel=”tag”، تگ های بیشتری به لینک های سایت خود اضافه کنید. برای مثال:

<a href=”http://wordpress.org/” rel=”tag”>WordPress</a>

<a href=”http://codex.wordpress.org/” rel=”tag”>Codex</a>

همچنین، باید یادآوری کنیم که پلاگین های وردپرس بسیاری برای افزایش تگ های تکنوراتی وجود دارد.

نکته: در وردپرس نسخه ۱٫۵، تکنوراتی، عناوین دسته بندی وبلاگ شما را به صورت خودکار به عنوان تگ شناسایی می کند.

نکته: برای بهینه سازی فهرست تکنوراتی، شما باید فید Atom را در هدر قالب سایت خود قرار دهید. برای این کار، باید از کد زیر استفاده کنید. این کد را می توانید بین تگ‌های <head> و </head> قرار دهید:

<link rel=”alternate” type=”application/atom+xml”

title=”Atom 0.3″ href=”<?php bloginfo(‘atom_url’); ?>” />

بدون اضافه کردن فید Atom در هدر سایت، پست های شما در تکنوراتی به صورت نادرست نمایش داده خواهند شد. این کار باعث می شود محتوای سایت شما در تکنوراتی، به جای نمایش در بخش اصلی، در محتوا کپی شود.

پرمالینک ها

پرمالینک ها، در واقع مدلی ارتقا یافته از URLهای وب سایت شما هستند که می توانند با جلوگیری از بروز اشکالات در آدرس سایت، باعث بهبود وضعیت سئوی سایت تان شوند. به این ترتیب، پرمالینک ها به جای آنکه URL شما را به شکل زیر نشان دهند:

http://example.com/index.php?p=423

آنها را به این شکل نشان می دهند:

http://example.com/2003/05/23/my-cheese-sandwich

از آنجایی که موتورهای جستجو لینک ها و تایتل را به عنوان بخشی از اطلاعات جمع آوری شده حساب می کنند، لینک دادن به پست ها و مقالات در وب سایت با پرمالینک، اهمیت زیادی پیدا می کند.

به عنوان یک مزیت دیگر، شما می توانید پلاگین ریدایرکت خود را نیز فعال کنید. اگر URL از پرمالینک ورودی (یا آرشیو) متفاوت باشد، این پلاگین می تواند یک ریدایرکت ۳۰۱ دائمی ایجاد ‌کند. پلاگین ریدایرکت به شما اطمینان می دهد که تنها یک URL در هر ورودی بلاگ وجود دارد.

سایت مپ ها

یک سایت مپ یا نقشه سایت، صفحه ای است که در آن فهرستی از تمام پست ها و محتوای سایت شما وجود دارد. هدف از ایجاد سایت مپ این است که بازدیدکنندگان بتوانند سایت تان را به خوبی بررسی و پست های وبلاگ تان را به سرعت پیدا کنند. وجود سایت مپ به سئوی سایت شما کمک می کند زیرا یک لینک خوب همیشه به پست های وبلاگ شما اشاره می کنند. داشتن یک لینک به نقشه سایت (که حاوی تمام صفحات سایت تان است)، باعث می شود موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بتوانند تمامی پست های شما را به راحتی پیدا کنند.

گوگل سایت مپ

گوگل از ژوئن سال ۲۰۰۵، سایت مپِ وب سایت تان را به عنوان بخشی از روند ثبت وب سایت در نظر می گیرد. گوگل نیاز دارد که سایت مپ شما را در فرمت XML دریافت کند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد ثبت نقشه سایت را در گوگل پیدا کنید و در بخش انجمن‌های وردپرس در مورد نقشه سایت گوگل و وردپرس صحبت کنید.

ارتباط لینک‌ها در سئو وردپرس

( تعداد کل: 14 )
<<    1       2       3    >>