X
تبلیغات
رایتل

تبلیغات گوگل ، یک مزایده آنلاین

یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 16:54


یکی از باورهای اشتباهی که درباره گوگل ادوردز وجود دارد این است که “هر فردی که بیشتر هزینه کند، بهترین جایگاه را در نتایج جستجو به دست می آورد”. خب، باید بگویم متاسفانه گوگل ادوردز به این شکل کار نمی کند. درست است که داشتن بودجه بیشتر دستِ شما را باز می گذارد، اما گوگل ادوردز پیچیدگی های جالبی دارد که شاید برای افراد تازه کار کمی گیج کننده باشد.

سرویس گوگل ادوردز دقیقاً مانند یک مزایده کار می کند. در ادامه روند ارائه تبلیغ در گوگل را با یکدیگر بررسی می کنیم.  

مزایده زمانی آغاز می شود که کاربر یک کوئری جستجو را در کمپین تبلیغات خود وارد می کند. سپس گوگل تصمیم می گیرد که آیا کوئری جستجوی وارد شده، شامل کلمات کلیدی است که دیگر تبلیغ دهندگان برایش پیشنهاد مبلغ خاصی را داده اند یا خیر.

عملکرد گوگل ادوردز به چه شکل است؟

اگر دیگر تبلیغ دهندگان برای کلمه کلیدی موجود در کوئری جستجو پیشنهاد قیمت داده باشند، مزایده آغاز می شود. هدف از برگزاری این مزایده به دست آوردن Ad Rank یا همان رتبه آگهی است. Ad Rankk همان رتبه ای است که  تبلیغ در آن نمایش داده می شود.

به این ترتیب گوگل بر اساس دو فاکتور موجود در تبلیغ، Ad Rank را محاسبه می کند و تصمیم می گیرد که کدام تبلیغ در چه جایگاهی در نتایج جستجو نمایش داده شود: بالاترین پیشنهاد و امتیاز کیفی تبلیغ.

فرمول محاسبه Ad Rank گوگل

شاید برای تان سوال پیش آمده است که امتیاز کیفی تبلیغ گوگل چیست؟

امتیاز کیفی یا Quality Score، امتیازی است که به کیفیت و میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی و تبلیغات PPC داده می شود. گوگل با استفاده از امتیاز کیفی، هزینه هر کلیک (CPC) شما را محاسبه می کند. زمانی که این دو فاکتور (Quality Score و CPC) در یکدیگر ضرب شوند، نتیجه به دست آمده Ad Rank شما را تعیین می کند.

امتیاز کیفی کلمات کلیدی تبلیغات در گوگل، خود به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • نرخ کلیک شما (CTR)
  • میزان مرتبط بودن هر کلمه کلیدی نسبت به گروه تبلیغاتی آن
  • کیفیت و میزان مرتبط بودن صفحه فرود
  • میزان مرتبط بودن متن آگهی گوگل
  • پیشینه فعالیت حساب کاربری گوگل ادوردز شما

از آنجایی که بحث Quality Score کمی گسترده است، در آینده مقاله ای جامع درباره نحوه محاسبه امتیاز کیفی کلمات کلیدی تبلیغات گوگل در وبلاگ نوین منتشر خواهیم کرد. بدانستن همین مقدار از اطلاعات، برای درک هزینه تبلیغ در گوگل کافیست.

خب، به بحث اصلی مان برگردیم. گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟ زمانی که امتیاز کیفی تبلیغ گوگل و Ad Rank تان محاسبه شد، گوگل با استفاده از این داده ها تعیین می کند که بابت هر کلیک بر روی تبلیغ گوگل تان باید چه مبلغی را پرداخت نمایید. این فرمول محاسبه به شکل زیر است:

 فرمول محاسبه قیمت هزینه به ازای کلیک CPC تبلیغ در گوگل

متوجه شدید که تبلیغ دهنده چگونه می تواند از طریق امتیاز کیفی بهتر، رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل به دست آورد و مبلغ پائین تری پرداخت کند؟

توضیحات بالا نحوه عملکرد گوگل ادوردز را به طور مختصر توضیح می دهد. حال که با اصول اولیه عملکرد گوگل ادوردز آشنا شدیم، اجازه بدهید نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.